McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje

McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje

Een Senna GTR kost bijna 1,3 miljoen euro. En toch zijn alle vijfenzeventig exemplaren die McLaren gaat bouwen al verkocht. Wat kunnen de gelukkige eigenaren ermee? Weinig.

Want de circuitversie van de toch al op het circuit gerichte McLaren Senna voldoet niet aan huidige FIA-racereglementen. Dat betekent dat de GTR - waarvan McLaren vorig jaar al een conceptversie onthulde - alleen geschikt is voor track days, want straatlegaal is hij ook niet. Waarschijnlijk is dan ook dat het gros van de vijfenzeventig stuks als verzamelaarsobject in een luchtbehandelde garage verdwijnt.

De vrije hand

Dat de Senna GTR niet aan bestaande reglementen voldoet, betekent wel dat McLaren min of meer de vrije hand had. In vergelijking met de Senna hij 10 kilogram lichter geworden (1188 kilogram) en 25 pk krachtiger (825 pk). Het koppel van de 4,0 liter twinturbo V8 bleef gelijk (800 Nm) en ook aan de zeventraps DSG-automaat veranderde niets.

Meer downforce

De grootste veranderingen hebben echter op aerodynamisch gebied plaatsgevonden. Die resulteren in 1000 kilogram downforce bij 250 km/h (200 kilogram meer dan bij de Senna). McLaren levert de GTR overigens maar met één stoel (een tweede is een kosteloze optie). Hij heeft geen airbags, geen airconditioning en geen elektronische hulpsystemen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

McLaren P1 GTR

De McLaren Senna GTR is de opvolger van de P1 GTR. Die was ook niet straatlegaal, maar toch rijden er enkele met een kenteken rond. Ze zijn omgebouwd door de Britse specialist Lanzante. Dus wie weet… Er zijn vast een paar Senna GTR-eigenaren zo gek om hetzelfde te willen doen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
McLaren Senna GTR is een duur circuitspeeltje
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties