Audi A5 Sportback

Onder het motto meer is beter introduceert Audi de A5 Sportback. Het model is de sportief gelijnde tegenhanger van de A4 Sedan en geheel volgens de laatste trend een vierdeurs coupé. Maar heeft het model bestaansrecht of boort de Sportback de zoveelste nieuwe nichemarkt aan zonder echt potten te kunnen breken?

Mercedes begon er jaren geleden al mee en na BMW is nu ook Audi er flink druk mee. We doelen hier op het zoeken naar nichemarken en het slim benutten van bestaande technieken. Zo bracht Mercedes ons de B-klasse, C Sportcoupé, R-klasse en CLS. Audi pakt het nog iets groter aan en heeft vele beschikbare trends gevolgd. Zo zagen we naast de Q7 de Q5 verschijnen en komt het merk met de vier ringen in 2011 met de Q3 op de markt. En ook met de A3 Cabriolet en A4 Allroad lette Audi goed op. De trend die op het moment heerst in de autowereld is het aanbieden van een vierdeurs coupé. Mercedes opende de dans met de CLS, maar als snel volgde Volkswagen met de Passat CC. Nu antwoordt Audi met de A5 Sportback en in 2012 verschijnt er ook een A7. Waar de A5 Sportback zich in een iets lager segment begeeft moet de A7 het rechtstreeks opnemen tegen de CLS.
 
Duidelijk visitekaartje
Terug naar de A5 Sportback die wij in het zonnige Italië uitgebreid konden testen. Het model deelt zijn techniek met zijn twee A5-broers en met de A4. Dit is goed te zien aan het interieur wat volkomen overeenkomt met de A4, maar ook aan de verkrijgbare aandrijflijnen. Het exterieur is een kleine mix tussen de A4 en A5 met een aantal unieke details. Vooral de C-stijl met de oplopende lijn - een hommage aan de Audi 100 Coupé S uit 1969- en de brede heupen geven de wagen een krachtig uiterlijk. De nieuwste telg van het Duitse merk is overduidelijk herkenbaar als Audi. Met de grote Single Frame Grille en LED-verlichting als visitekaartje.

Zicht rondom beperkt
In het interieur komen we geen verrassende zaken tegen. Het dashboard van de A4 kijkt ons strak aan. De werkplek is een plezierige. Niet alleen om tegenaan te kijken, maar ook qua ergonomie. Mede dankzij het goed werkende MMI-systeem en het bijbehorende LCD-scherm zit alles binnen handbereik. Ook met de bouwkwaliteit van het interieur heeft Audi de zaken goed voor elkaar. Alle naden zien er solide uit en het gebruikte materiaal is fraai. Vanuit de goed verstelbare zetels valt het op dat het koetswerk van de A5 Sportback redelijk onoverzichtelijk is. Het door ons bereden testmodel was uitgerust met parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera, wat geen overbodige optie blijkt voor de Duitser. Het systeem werkt bovendien prettig en helpt uitstekend bij het achteruitrijden of inparkeren.

Meten is weten
De aflopende daklijn geeft de auto een sportieve look, maar bezorgt de (lange) achterpassagier een iets wat minder vrolijk gezicht. Tot 1,90 m kun je er prima plaatsnemen, maar wie langer is komt met de kruin tegen het dak. De beenruimte is, net als de ruimte voorin, gelijk aan de A4. Opvallend is dat de bagageruimte ook gelijk is aan zijn ‘kleine’ broer. Met 480 liter niet bepaald klein en door zijn vijfde deur ook makkelijker te bereiken. Met de achterbank naar beneden wordt dit vergroot naar 980 liter (A4 sedan 962 liter). Hier wint de A4 Avant met 1.430 liter het echter met gemak van de Sportback. Toch biedt de vijfde deur een groot voordeel ten opzichte van de sedan-achterklep. De bereikbaarheid is niet alleen beter, maar bovendien valt de bagage gemakkelijker in te delen.

Krachtreserve 3.0 V6 TDI
Rond de Italiaanse provincie hoofdstad Florence konden we twee uitvoeringen van de Duitse nieuwkomer rijden. Als eerste gingen we op pad met een 240 pk sterke 3.0 V6 TDI met S-Tronic automaat. De dikke diesel geeft de auto met zijn koppel van 500 Nm een heerlijk krachtreserve, maar voelt niet zo snel aan als de opgegeven fabrieksopgave. Dat heeft alles te maken met de soepele zeventraps automaat en aan de stilte in auto zelf. Banden- of motorgeluid dringt nauwelijks door in de A5 Sportback. Summier windgeruis herinnert je aan de langs flitsende buitenwereld. De 3.0 TDI beschikte over het optionele sportdifferentieel en het daarbij behorende in te stellen karakter van het onderstel. Het systeem dat middels een druk op de knop kan schakelen tussen een comfortabele rit of een sportief geveerd onderstel werkt merkbaar en goed. De vierwielaangedreven A5 Sportback stuurt in deze uitvoering heerlijk zwaar, direct en precies. Het waarneembare hoge gewicht (1.720 kg) behoedt ons echter de befaamde spreuk van de concurrent – met de nieren - boven deze alinea te plaatsen.

Turbokracht voor benzine instapper

Met de tweede sleutel verschaffen wij ons toegang tot een blauwe 2.0 TFSI met 180 pk in een handgeschakelde uitvoering. Zonder instelbare vering en demping en Quattro, maar met een geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel (standaard op de voorwielaangedreven modellen). Het gemis van Quattro zorgt duidelijk voor minder grip en meer reacties in aandrijflijn in noodgevallen, maar biedt hetzelfde degelijke en volwassen weggedrag. De manuele transmissie schakelt trefzeker en soepel. De standaard schakelindicator helpt samen met het start-stopsysteem mee om een zo gunstig mogelijk verbruik te realiseren.

Subliem B&O Sound systeem
De gloednieuwe A5 Sportback is leverbaar vanaf eind oktober en kost minimaal € 40.800,-. Daarmee wordt je eigenaar van een A5 Sportback 2.0 TFSI. De prijzen van de 3.0 V6 TDI zijn nog niet bekend. Dieselen kan vanaf € 44.900,- met de 170 pk sterke 2.0 TDI. De prijzen van de A5 Sportback liggen hiermee gemiddeld een dikke drie mille boven die van de A4 Sedan. Standaard wordt de A5 Sportback voorzien van 17 inch lichtmetalen wielen, automatische airconditioning, elektrische ramen rondom en een elektromechanische parkeerrem. Optioneel is de auto uiteraard compleet af te laden met elektronische snufjes zoals de adaptieve Xenon verlichting of de, eveneens adaptieve, cruise controle. De meest begeerlijke optie is nog die van het Bang & Olufsen Sound systeem. Dit systeem zorgt voor magnifieke klanken in het interieur.

Conclusie
“Elegant als een coupé, comfortabel als een limousine en veelzijdig als een Avant”, zo luidde het persbericht van Audi. En inderdaad, Audi heeft gepoogd om die doelstellingen te bereiken. Helemaal juist is het echter niet. De A5 Sportback is een schitterend gelijnde auto, maar natuurlijk niet zo mooi als een A5 Coupé. Bovendien is de A4 Avant, zeker na het neerklappen van de achterbank, ruimer. Ondanks deze kanttekeningen is de A5 Sportback wederom een succesnummer in spé. Wie een A4 net te gewoon vindt of juist het praktische van de Avant wil zonder een stationwagon te hoeven rijden zal voor de Sportback kiezen. Het zijn daarmee de looks en de exclusiviteit die het model bestaansrecht geven.

© Autoreview.nl | Kim Koning

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties