Durf te kiezen: Volkswagen Scirocco

De Golf is al sinds jaar en dag immens populair in zijn klasse. Menig leaserijder, maar ook particulier heeft in zijn of haar leven al één of meerdere Golfjes ‘versleten’. Voor iedereen zal bekend zijn dat de Golf een prima auto is. Maar ook erg degelijk. En dan niet alleen in de zin van kwaliteit, maar vooral ook qua uitstraling. Wie zich wil onderscheiden van de massa, en wil profiteren van de kwaliteit van de welbekende Golf kan nu overstappen in naar de Scirocco.

Begin jaren ´70 wist Volkswagen te verrassen met de Scirocco. De door de Italiaan Giorgietto Giugiaro ontworpen coupé ging in 1974 in Europa in productie en werd feitelijk gezien als een sportieve afgeleide van de Golf. Acht jaar later kwam de tweede generatie op de markt die in Duitsland tot 1992 nieuw werd verkocht. Vooral de eerste generatie was een groot succes. Succesvoller dan Volkswagen had durven dromen. Ruim een half miljoen exemplaren vonden een eigenaar. Minder succesvol was de tweede generatie waarvan er nog geen 300.000 verkocht werden. Daarna was het over. Ruim veertien jaar lang heeft de naam Scirocco onder het stof gelegen. Totdat Volkswagen in 2006 de conceptcar IROC presenteerde. En daarmee wisten we genoeg; de Scirocco zal herleven!

Agressief uiterlijk
Met de nieuwe Scirocco springt Volkswagen wederom uit de band. En dat zijn we eigenlijk niet gewend van de fabrikant uit Wolfsburg. Na de spannend gelijnde Passat CC (de eerste vierdeurs coupé in zijn klasse), komt het Duitse merk nu met een nieuwe Scirocco. Een leuk uitstapje voor Volkswagen dat zonder de Golf echter nooit mogelijk was geweest. Het model deelt namelijk talrijke onderdelen met zijn broertje. Dat alles echter wel verpakt in een opvallende carrosserie. Het exterieur van de auto beschikt over een hoge mate van sportiviteit en agressiviteit. Dit komt met name door het ‘boos’ kijkende front en de brede heupen. Het totaalplaatje tovert een grijns op ons gezicht. Voorwaarde is wel dat de auto met minimaal 18 inch wielen wordt besteld, want minder doet flink afbreuk aan de looks van de auto. Oh ja, het liefst ook een fel kleurtje!

Onoverzichtelijke koets
Wanneer we instappen is het een ‘feest’ der herkenning. Het dashboard komt rechtstreeks uit de Golf VI, maar veel minder dan met het exterieur heeft Volkswagen geprobeerd een eigen draai aan het geheel te geven. Slechts stijlelementen als de rechthoekige deurgrepen en de sportief gevormde stoelen maken het onderscheid. Dat heeft ook een voordeel; over de afwerking valt namelijk geen verkeerd woord te zeggen. Toch stuitten we wel op een mankemend van de sportief gelijnde buitenzijde. Zo is de auto vrij onoverzichtelijk. Door de brede A-stijl en de enorme D-stijl is het zicht rondom zeer beperkt. Het zicht naar achteren is door de hoofdsteunen achterin en de relatief kleine achterruit eveneens matig te noemen. 

Minder sportief karakter dan verwacht
Dat de stoere looks van de Scirocco de aandacht trekken werd ons tijdens de testperiode wel duidelijk. Menigeen keek met volle aandacht op toen wij voorbij reden. Maar niet alleen de looks van de Scirocco leveren complimenten op, want ook de bestuurder heeft weinig reden tot klagen. Het rijgedrag van de Scirroco is, zoals je verwacht bij het Duitse merk, voortreffelijk en volwassen. Het stuurwiel geeft je veel gevoel en laat de neus van de auto heerlijk in de juiste koers brengen. De besturing is niet alleen direct, maar biedt ook veel gevoel en het lekker dikke stuurwiel ligt goed in de hand. Op hoge snelheid en in snel genomen bochten laat de Scirocco zich niet snel van de wijs brengen. Wie het echt te bont maakt zal onderstuur ondervinden, maar die grens ligt ver. Toch maakt de auto zijn uiterlijk niet geheel waar. Het uiterlijk doet een echt sportief karakter vermoeden, maar dat blijkt hij niet geheel te uitten. De Scirocco heeft qua rijgedrag heel veel weg van de Golf VI. Daar is helemaal niets mis mee, maar een beetje meer sportiviteit was met zo’n gespierd uiterlijk wel op z’n plaats geweest.

1.4 TSI
Onder de kap van onze coupé ligt een 1.4 liter viercilinderbenzinemotor. Dat klinkt niet hoopgevend voor de prestaties, echter tegenwoordig weten we wel beter. De 1.4 TSI motor is uitgerust met een turbo én een compressor wat hem tot een van de beste motoren in zijn soort maakt. Het grote voordeel van de combinatie tussen die twee technieken is dat de compressor zorgt voor kracht bij lage toerentallen terwijl de turbo op hogere toerentallen merkbaar kracht levert. De motor maakt van de Scirocco dan ook een heerlijk soepele auto die altijd over voldoende kracht beschikt. Zelfs wanneer je op een lage snelheid in een te hoge versnelling rijdt geeft de krachtbron weinig commentaar. Vanaf 1.500 toeren per minuut is het volledige koppel van 240 Nm namelijk al beschikbaar. En met zijn 160 pk weet de Scirocco 1.4 TSI in exact 8,0 seconden naar 100 km/h te sprinten. Zijn topsnelheid van 218 km/h geeft eveneens weinig ruimte tot klagen. Opvallend is dat het in de auto lekker stil blijft. Zelfs de afrolgeluiden van de 235 mm brede banden zijn nauwelijks hoorbaar. En dat is prettig op lange afstanden. Gelukkig is er wel ruimte overgebleven om het geluid van de motor door te laten dringen. En dat is opvallend lekker voor een 1.4…

Geen ruimtewonder
De keuze tussen een Golf of een Scirocco wordt niet alleen bepaald door de aanschafprijs of de looks van de auto. Met name de ruimte zal de doorslag kunnen geven. Wat dat betreft is een coupé een slechte keuze. Natuurlijk is er voorin genoeg ruimte, maar kijken we achter de voorstoelen dan gaat er een ander verhaal op. Op de achterbank kunnen twee personen plaatsnemen, maar tijdens een lange reis wordt het comfort er niet beter op. Bovendien is de bagageruimte niet alleen relatief klein (292 liter), ook heb je nog eens te maken met een hoge tildrempel.

Meerprijs uiterlijk
Jullie hadden het vermoedelijk al verwacht: de Scirocco is geen goedkope auto. De producten uit Wolfsburg zijn opgebouwd uit kwalitatief hoogwaardige materialen, duurzaam in elkaar geschroefd en zullen probleemloos vele tienduizenden kilometers verslinden. Dat heeft echter wel z’n prijs. De Scirocco staat voor minimaal € 27.250,- in de prijslijst. Daarvoor krijgt u de 1.4 TSI met 122 pk. De door ons geteste 160 pk variant kost minimaal € 28.990,-, en dieselen is mogelijk vanaf € 32.350,- met de 140 pk sterke 2.0 TDI. Standaard is de auto uitgerust met de gebruikelijke zaken als airconditioning, 6 airbags en lichtmetalen wielen. Als we weer met een schuin oog richting de Golf VI kijken dan moeten we toch even slikken. Het verschil, met gelijke motor en uitrusting, loopt op tot bijna 4 mille! Maar dan heb je wel wat opvallends. Op een gemiddeld bedrijventerrein staan er vele tientallen Golfjes geparkeerd terwijl de Scirocco een niet-alledaagse verschijning is. Bovendien kent de Scirocco eigenlijk geen concurrentie. Slechts de Volvo C30 komt qua concept in de richting van de coupé-achtige Volkswagen.

Conclusie
“Een Golf VI in een ander (lees: spannend) jasje”, was de meest gehoorde conclusie bij ons op de redactie. En het is de enige juiste conclusie, want de Scirocco rijdt nagenoeg hetzelfde en zit evengoed in elkaar. Het enige wat echt verschil maakt zijn de fraaie exterieurlijnen en een aantal details in het interieur. Nadeel van de spannende saus die de coupé heeft meegekregen is dat de binnenruimte beperkt is en dat het model vrij onoverzichtelijk is geworden. Hier tegenover staat dat je met de Scirocco een hele leuke en goed rijdende auto koopt, die degelijk is gebouwd en iedere dag een glimlach op je gezicht weet te toveren. Heb je de ruimte niet nodig? Dan is de Scirocco een betere keus dan de Golf. Wij durven te kiezen. Jullie ook?

© Autoreview.nl | Hans Winter

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties