Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sport

Houdt Jeep zich bij het oude recept of is de fabrikant gezwicht voor het populaire SUV-segment. Dat was de vraag die ons bezighield voorafgaand aan de testperiode met de lange vierdeurs Wrangler. Natuurlijk, de Wrangler-generatie vormt een buitencategorie, die zich met recht een Jeep mag noemen, waarbij je met de benaming SUV het concept onrecht aandoet. Maar geldt dat eigenlijk ook nog voor deze geheel nieuwe ‘verlengde’ variant?

Iedereen is wel bekend met de ruige en stoere Wrangler, die door de jaren heen qua design slechts evolueerde. In grote lijnen herkennen we de oerversie nog steeds in het uiterlijk van de huidige generatie. Maar zet je de twee naast elkaar, dan zijn de verschillen best groot te noemen. En zo hoort het eigenlijk ook bij een dergelijk icoon. Herkenbaar, maar toch met de tijd mee gaan. Dat kunstje heeft Jeep nu weer geflikt. Nog steeds zien we de kenmerkende grille met zeven sleuven, de ronde koplampen en de brede spatbordranden. Het geheel is alleen wat meer afgerond en moderner vormgegeven.

Primeur
Maar er is meer nieuws. Te beginnen met de volledige nieuwe, verlengde vierdeurs koets, die als Unlimited door het leven gaat. Een primeur voor de Wrangler. Net zoals de dieselmotor in het vooronder. Zou dat betekenen dat we deze Jeep meer en meer op verharde wegen tegenkomen in plaats van in de modder, waar hij eigenlijk thuis hoort? Of liever gezegd, kan deze Wrangler met verlengde koets (dus extra gewicht) eigenlijk nog wel goed uit de voeten op onverhard? We kunnen deze vragen direct met een volmondig ‘JA’ beantwoorden. Wat een portie lol kun je beleven met deze Jeep naast de gebaande paden. Geweldig! En daar doet de verlengde koets niets aan af.

Uikleden
Behalve het herkenbare design heeft men het oeroude concept eveneens niet uit het oog verloren, want ook de Unlimited versie kun je vrijwel in zijn geheel ‘uitkleden’. Zo kunnen bijvoorbeeld de deuren verwijderd worden. En wie bij de aanschaf net iets meer investeert, beschikt over een hardtopdak dat je in delen kunt demonteren. Overigens ben je dan wel even bezig. De panelen boven bestuurder en bijrijder zijn vrij simpel met enkele schroeven en scharnierpunten te demonteren. Een ander verhaal vormt het losmaken van de hardtop boven de achterpassagiers en kofferbak. Daar gaat flink wat meer tijd inzitten en in principe kun je in tegenstelling tot de eerder genoemde panelen, deze handeling gewoonweg niet alleen uitvoeren. Maar goed, een dergelijk hardtopdak gebruik je natuurlijk alleen in de wintermaanden, als echte diehard Wrangler-fan. Of draven we nu een beetje door? Want naast een hardtop is er ook een softtop voorhanden, die precies tussen de ‘achterdeur’ en het achterraam van de hardtop wordt opgevouwen. In winterconfiguratie niet altijd even handig, daar het opgevouwen dak dan de opening naar de bagageruimte in twee delen opsplitst.
Om het achtercompartiment te betreden open je allereerst de deur waarop het wiel is bevestigd en daarna kan de klep van de hardtop eventueel geopend worden. De opgevouwen softtop -precies in het midden van de te verwachten grote ‘ingang’ naar het kofferruim- vormt dan enigszins een belemmering. Niet echt handig voor het inladen van grote stukken bagage.

Spartaans?
Voor het interieur heeft de fabrikant natuurlijk veelvuldig gebruik gemaakt van plastic materialen, vanwege het ‘makkelijk schoon te maken karakter’. Doorgaans verwacht je dan de nodige rammeltjes en kraakjes. Niets van dit alles in ons testexemplaar. Op de middenconsole zien we de bediening voor airco, elektrische ramen en een radio met CD-speler. Wat nou Spartaans? De bestuurder kijkt uit op vier goed afleesbare klokken voor onder meer snelheid en toerental. Het dashboard is verder ‘hoekig’ van vorm, waarbij de designers -bij wijze van afwisseling- de tweeters op een leuke manier hebben verwerkt. Deze hebben namelijk een plaats gevonden aan weerszijden bovenop het dashboard.

Onderin niet thuis
Onder de kap van ons testexemplaar ligt een 2.8 liter dieselmotor, afkomstig van het Italiaanse VM Motori. Deze krachtbron vinden we onder andere ook in de Jeep Cherokee. Geen onbekende jongen dus. Onderin is de motor niet echt thuis. Het koppel van 410 Nm piekt tussen 2.000 en 2.600 tpm. De praktijk leert dat je desondanks toch behoorlijk toeren moet maken om serieus te versnellen. Op snelwegtempo met de versnellingsbak in zes, blijft het geluidsniveau binnen de perken. Een automaat behoort voortaan ook tot de mogelijkheden.

Onderstel
Jeep heeft de bladveren voorgoed vaarwel gezegd. Voortaan beschikt de Wrangler over schroefveren. Dat komt uiteraard het weggedrag op het asfalt ten goede. Verwacht echter geen racekanon. De koets rolt in snel genomen bochten nadrukkelijk om zijn lengteas. Een gevolg van de relatief hoge bodemvrijheid, noodzakelijk voor in het terrein. Verder is ook de besturing van minder directe aard. Maar dat zijn we al snel vergeten, wanneer we het rubber in het zand parkeren. Dan breekt de hel pas echt los! ESP (standaard) uit en spinnen maar! Vergeet overigens niet de pook om te zetten van hoge naar lage gearing met vierwielaandrijving. Je moet dan wel erg je best doen, wil je de Wrangler vast rijden. Inderdaad, ook de Unlimited versie voelt zich op onverhard -net als zijn ‘kleine’ broertje- als een vis in het water. Misschien kunnen we het spreekwoord wel veranderen in ‘als een Wrangler in het zand’.

Fijngeslepen
Behalve met deze dieselmotor is de Wrangler Unlimited ook leverbaar met een benzinekrachtbron. En wel de 3.8 liter V6 benzinemotor met 199 pk en 315 Nm aan koppel, die vanaf 38.550 euro van eigenaar verwisselt. Wie voor de tweedeurs koets kiest, kan al in een Wrangler rijden vanaf 34.050 euro. Eveneens met benzineaggregaat. Gelukkig heeft Jeep ook van de nieuwe vierdeurskoets geen suffe SUV gemaakt. Het oerconcept is behouden gebleven, maar op de juiste punten fijngeslepen.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties