Test Range Rover Evoque
De Range Rover Evoque is al acht jaar lang een doorslaand succes.Maar op sommige onderdelen kon hij inmiddels wel worden bijgepunt. Op andere punten was dat echter nergens voor nodig. We maken uitgebreid kennis met de nieuwe Evoque.
Land Rover boert goed met de Range Rover Evoque. Sinds 2011 zijn er wereldwijd bijna 800.000 exemplaren verkocht. Daarvan staken dik 4500 auto's de Noordzee over naar Nederland. Acht jaar na onze eerste kennismaking met de compacte lifestyle-suv, werd het wel eens tijd voor een grondige update. Alleen wisten de ontwerpers niet waar ze moesten beginnen. Dus waarom niet voortborduren op de ingeslagen koers?
Gekopieerd van de Velar
De nieuwe Range Rover Evoque herken je in één oogopslag. Enkele subtiele veranderingen aan het ontwerp hebben de uitstraling van de Evoque opgefrist. Het gebalde silhouet, de oplopende raamlijn en de smalle koplampen zijn gebleven. De glad in de portieren weggewerkte handgrepen en de fraaie dubbele achterlichten zijn gekopieerd van de Velar.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Nóg meer Range Rover Velar
Trek het portier open en je ontdekt meer Velar-achtig nieuws. In de hoge middenconsole zijn twee aanraakschermen verwerkt, die vliegensvlug reageren op je vingerbewegingen. Bij een eerste kennismaking is het even zoeken waar alle functies zitten, maar heb je het systeem eenmaal in de smiezen, dan vind je redelijk snel je weg. De binnenspiegel verandert met een druk op de knop in een beeldscherm met breed zicht naar achteren. Een functie die zijn nut bewijst als je de laadruimte tot de nok toe hebt gevuld. Een camera op het dak van de auto gunt je een blik op het verkeer achter je.
De Evoque is niet de ruimste
Met een lengte van 4,37 meter is de nieuwe Evoque nauwelijks langer dan zijn voorganger, de wielbasis groeide met 2 centimeter. De auto voelt zich dankzij zijn compacte buitenmaten prima thuis in de stad, en ook in krappe parkeergarages hoef je niet drie keer te steken.
“Via een camera zie je hoe je je banden kapotscheurt aan een scherpe steen of de carterpan openrijt op een onwrikbaar rotsblok.”
De leefruimte op de achterbank was nooit een sterk punt van de Evoque, en ook in het nieuwe model is de been- en hoofdruimte maar zozo. Door de kleine zijruiten komt weinig daglicht naar binnen, wat de ruimtelijkheid niet ten goede komt.
Makkelijk te doorgronden
Misschien is de Evoque geen volwaardige gezinsauto, een volwaardige offroader is hij beslist. De 249 pk sterke viercilinder turbomotor van onze testauto is standaard gekoppeld aan een automatische negentraps automaat en permanente vierwielaandrijving met hill descent control en eenvoudig te doorgronden ondergrondprogramma's. Nieuw is een optionele 180-gradencamera die het beeld voor de auto weergeeft, zodat je precies kunt zien hoe je in al je offroad-onkunde je banden kapotscheurt aan een scherpe steen of de carterpan openrijt op een onwrikbaar rotsblok.
Mild hybrid
Op asfalt weet de nieuwe Range Rover Evoque eveneens te overtuigen. Anders dan menig concurrent, heeft de Britse suv een heel comfortabele onderstelafstemming. Flinke hobbels en kuilen in het wegdek worden met aplomb opgevangen door de veer-/demperelementen. Aan de vernieuwde tweeliter Ingenium-viercilinder is een 48 volt startgenerator gekoppeld, die de benzinemotor onder de armen grijpt als er vanuit stilstand extra kracht gevraagd wordt. Hoewel dit systeem het verbruik moet drukken, laat de boordcomputer van onze test-Evoque een gemiddeld verbruik van 10 liter op 100 kilometer zien.
Evoque prijzen
Prijzen van de nieuwe Evoque beginnen bij 56.400 euro voor de 150 pk sterke turbodiesel met enkel voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alle andere motorvarianten hebben standaard een automaat, 4WD en de 48V-startgenerator. De nieuwe Evoque wordt alleen nog geleverd als vijfdeurs, de driedeurs coupé en de Convertible zijn uit het programma geschrapt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.