Eerste review Subaru Forester e-Boxer
De nieuwe Subaru Forester luidt de geëlektrificeerde toekomst van het Japanse merk in. Enkele weken voordat de Forester e-Boxer op de autoshow in Genève aan de wereldpers werd getoond, kon Autowereld.com in Oostenrijk al even proeven aan de vierwielaangedreven hybride-SUV.
Wat valt op aan de Subaru Forester e-Boxer?
De Forester borduurt voort op alles we al jaren gewend zijn van Subaru. Evolutie in plaats van revolutie. Kortom: het is weer een keurige, maar weinig opzienbarende verschijning. Het belangrijkste nieuws wordt echter door het wel degelijk nieuwe plaatwerk aan het oog onttrokken. Subaru heeft de boxerdiesel met pensioen gestuurd en als plaatsvervanger een benzinemotor met elektrisch hulpje ontwikkeld. Deze e-Boxer gedoopte hybride-aandrijflijn vindt ook zijn weg naar de XV. Er komen beslist volledig elektrische modellen, maar Subaru’s entree in de groene wereld van geëlektrificeerde mobiliteit begint op deze manier bescheiden. De transmissie is gekoppeld aan een kleine elektromotor en boven de achterwielophanging ligt een compacte lithium-ion accu, die zijn voeding krijgt van de benzineboxer en/of via regeneratie van de remenergie. Subaru zegt dat de e-Boxer-modellen zich met name in de stad van hun zuinige kant laten zien. Over hooguit enkele kilometers kan geheel op stroom worden gereden, maar in totaliteit – alle kleine stroomimpulsen helpen – levert de elektrische assistent een verbruikswinst op van 11 procent.
Wat is er goed aan de Subaru Forester e-Boxer?
Bij Subaru varen ze hun eigen koers, en ook met de nieuwe Forester wordt daar niet vanaf geweken. De combinatie van de boxermotor, Lineartronic CVT-transmissie en vierwielaandrijving weet ons te bekoren. Zo ook in de nieuwe Forester. De auto is duidelijk ontwikkeld met liefde voor het product, ook al is dat meer een wetenschappelijke liefde dan een vurige. Subaru’s zul je niet snel met achtbanen of Latijns-Amerikaanse dansen associëren – de tijd van de blauw-met-gouden Impreza’s 555 in Colin McRae-uitdossing ligt inmiddels heel ver achter ons. Maar daar is niets mis mee, zo tonen de Japanners ook nu weer aan. Zo heeft Subaru tal van geinige gadgets in de Forester gestopt. Zoals een sproeier voor de achteruitrijcamera – reuze handig. En als je het contact inschakelt, word je dankzij gezichtsherkenning persoonlijk door de auto welkom geheten, terwijl je stoel en de buitenspiegels in de opgeslagen positie worden gezet. Ook op EyeSight zijn de Japanners reuze trots. Het alziend oog – met camera’s en laser – tast de omgeving af op dreigend gevaar en stelt alles in het werk om een aanrijding met een andere auto of met een voetganger of fietser te voorkomen. Net als Volvo streeft Subaru naar nul verkeersdoden in 2020. En de e-Boxer aandrijflijn? Subaru’s entree in de wereld van geëlektrificeerde mobiliteit is een voorzichtige stap in de goede, geheel elektrische richting.
Wat bekoort niet aan de Subaru Forester e-Boxer?
Onze eerste kennismaking met de nieuwe Forester vindt plaats op een afgesloten terrein in de buurt van Wenen, bijna een maand voordat de auto op de autosalon van Genève is onthuld. We kregen niet de mogelijkheid om de auto uitgebreid op de openbare weg te testen, daarvoor zullen we nog een paar maanden geduld moeten uitoefenen. Hooguit kunnen we nu alvast klagen over de bescheidenheid van de elektrische assistentie. Een iets sterkere elektrische assistentiemotor (nu: 12,3 kW en 65 Nm) en een accu met een wat grotere capaciteit waren misschien welkom geweest. Maar aan de andere kant: daarmee zou ook het gewicht van de auto omhoog gaan, en moet kostbare kofferruimte worden ingeleverd.
Wanneer komt de Forester e-Boxer en wat kost-ie?
In april wordt zowel de Forester e-Boxer als de XV e-Boxer bij de Nederlandse Subaru-dealer gepresenteerd. Dan opent ook het orderboek. Vermoedelijk is tegen die tijd ook meer bekend over de prijsstelling van beide modellen. Daarover kan Subaru op dit moment nog geen zinnig woord zeggen. De eerste exemplaren worden in het laatste kwartaal van 2019 uitgeleverd.
Wat vind ik zelf van de Subaru Forester e-Boxer?
Gezien onze vroegtijdige kennismaking en de weinige specificaties die op dit moment nog zijn prijsgegeven, wil ik nog geen definitief oordeel over de nieuwe Subaru Forester vellen. Tussen de hybrideversies van de Toyota RAV4 en de Honda CR-V, toont deze hybride-SUV beslist potentie. Maar in hoeverre de auto daadwerkelijk de zuinigheidsbeloften kan waarmaken, kunnen we pas in een later stadium testen. Verder voldoet de Forester uitstekend: hij is ruim, heeft een rijke veiligheidsuitrusting en maakt een oerdegelijke indruk. En daarmee weet de Subaru-dealer ongetwijfeld heel wat trouwe klanten opnieuw tevreden te stellen.
Lees meer over de nieuwe Subaru Forester in Auto Review nummer 4, die 28 maart verschijnt, en neem nu vast een abonnement.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.