Aygo, de jongste Toyota
Toyota richt zich met de Aygo op een jonge doelgroep. De Aygo is goedkoop en heeft een jonge en hippe uitstraling. De kwaliteitsbeleving is wat minder maar voor nog geen 10 mille is de Aygo een prima auto.
In haar communicatie-uitingen gebruikt Toyota de kreet ‘Aygo, de jongste Toyota’. Deze dubbelzinnige kreet dekt de hele lading. De Aygo is niet alleen de jongste telg binnen de Toyota-familie, maar ook nog eens gericht op een heel jong publiek. Toyota omschrijft de doelgroep zelf als jonge, actieve en trendy stadsbewoners die er voor gaan in hun leven. Zaken als internet, mobiele telefoons en budgetvliegtickets geven hun een bijna grenzeloos leven. En daarmee wil Toyota een einde maken aan haar suffe en grijze imago, de Aygo is jong en dynamisch!
Kleine kofferbak
De auto is ontwikkeld in samenwerking met PSA. Citroen heeft de C1, Peugeot de 107 en Toyota de Aygo. Ondanks de uiterlijke verschillen zijn de modellen technisch identiek. De Aygo meet een lengte van 3,41 m, een breedte van 1,61 m en heeft een wielbasis van 2,34 m. De compacte buitenmaten vergemakkelijken het inparkeren en manoeuvreren in druk stadsverkeer. De draaicirkel van 9,40 meter is klein en je parkeert de Aygo gemakkelijk in een klein gaatje. Dergelijke buitenmaten hebben invloed op de ruimte in het interieur. Verwacht dan ook geen enorme interieurruimte. Toch kun je als bestuurder en passagiers prima zitten en is er op op de achterbank plaats om twee volwassenen comfortabel te vervoeren. Door de rugleuning van de voorstoelen voorover te klappen en de stoel naar voren te schuiven is de instap achterin prima. Met zijn compacte buitenmaten en relatief ruime interieur houdt het helaas ergens op. De bagageruimte is daardoor minimaal en kan slechts 130 liter bagage verstouwen. Bovendien scharniert de achterklep niet omhoog, maar enkel de achterruit. De doorgang naar de bagageruimte is krap en de tildrempel hoog. Een kratje boodschappen kan alleen in de kofferbak wanneer de bank wordt neergeklapt.
De auto is ontwikkeld in samenwerking met PSA. Citroen heeft de C1, Peugeot de 107 en Toyota de Aygo. Ondanks de uiterlijke verschillen zijn de modellen technisch identiek. De Aygo meet een lengte van 3,41 m, een breedte van 1,61 m en heeft een wielbasis van 2,34 m. De compacte buitenmaten vergemakkelijken het inparkeren en manoeuvreren in druk stadsverkeer. De draaicirkel van 9,40 meter is klein en je parkeert de Aygo gemakkelijk in een klein gaatje. Dergelijke buitenmaten hebben invloed op de ruimte in het interieur. Verwacht dan ook geen enorme interieurruimte. Toch kun je als bestuurder en passagiers prima zitten en is er op op de achterbank plaats om twee volwassenen comfortabel te vervoeren. Door de rugleuning van de voorstoelen voorover te klappen en de stoel naar voren te schuiven is de instap achterin prima. Met zijn compacte buitenmaten en relatief ruime interieur houdt het helaas ergens op. De bagageruimte is daardoor minimaal en kan slechts 130 liter bagage verstouwen. Bovendien scharniert de achterklep niet omhoog, maar enkel de achterruit. De doorgang naar de bagageruimte is krap en de tildrempel hoog. Een kratje boodschappen kan alleen in de kofferbak wanneer de bank wordt neergeklapt.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Losse toerenteller á la Smart
Het interieur ziet er prima uit. De gebruikte materialen stralen, ondanks het vele harde plastic, een leuke sfeer uit. Dat er geen zacht aanvoelende materialen zijn gemonteerd is niet zo gek. De Aygo is met nog geen 10 mille een goedkope auto waarvan je niet hoeft te verwachten dat de materiaalkeuze op het niveau van een Avensis ligt. Ondanks het gebruik van de goedkopere materialen is Toyota erin geslaagd de Aygo een hele goede uistraling te geven. Zo valt de losse toerenteller – á la Smart – direct op en wordt de gehele middenconsole verlicht in het donker. Diverse (kleine) opbergvakjes bieden plaats aan wat losse spulletjes, maar een dashboardkastje ontbreekt. Er is wel een Samsonite-tas te bestellen die precies op de plaats van het dashboardkastje past.
Het interieur ziet er prima uit. De gebruikte materialen stralen, ondanks het vele harde plastic, een leuke sfeer uit. Dat er geen zacht aanvoelende materialen zijn gemonteerd is niet zo gek. De Aygo is met nog geen 10 mille een goedkope auto waarvan je niet hoeft te verwachten dat de materiaalkeuze op het niveau van een Avensis ligt. Ondanks het gebruik van de goedkopere materialen is Toyota erin geslaagd de Aygo een hele goede uistraling te geven. Zo valt de losse toerenteller – á la Smart – direct op en wordt de gehele middenconsole verlicht in het donker. Diverse (kleine) opbergvakjes bieden plaats aan wat losse spulletjes, maar een dashboardkastje ontbreekt. Er is wel een Samsonite-tas te bestellen die precies op de plaats van het dashboardkastje past.
Prima wegligging
Toyota levert de Aygo vooralsnog alleen met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 68 pk. De driecilinder klinkt sportief en heeft een fel brommetje. In stadsverkeer en op B-wegen heeft het motortje geen enkel probleem om de 765 kg lichte Aygo vlot te doen versnellen. Op de snelweg is het een heel ander verhaal. De Aygo kan meekomen, maar verwacht niet dat je met 120 km/h heel gemakkelijk nog even iemand inhaalt. Over het gemiddelde verbruik van ruim 1 op 20 heb je met de Aygo geen klagen. Doordat we hier te maken hebben met een driecilinder is de motor wel luidruchtig. Voornamelijk op de snelweg is het motorgeluid duidelijk aanwezig.
Toyota levert de Aygo vooralsnog alleen met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 68 pk. De driecilinder klinkt sportief en heeft een fel brommetje. In stadsverkeer en op B-wegen heeft het motortje geen enkel probleem om de 765 kg lichte Aygo vlot te doen versnellen. Op de snelweg is het een heel ander verhaal. De Aygo kan meekomen, maar verwacht niet dat je met 120 km/h heel gemakkelijk nog even iemand inhaalt. Over het gemiddelde verbruik van ruim 1 op 20 heb je met de Aygo geen klagen. Doordat we hier te maken hebben met een driecilinder is de motor wel luidruchtig. Voornamelijk op de snelweg is het motorgeluid duidelijk aanwezig.
Aangenaam verrast waren wij door de wegligging van de Aygo. Deze is heel neutraal en je moet gek doen om de Aygo tot onder- of overstuur te dwingen. Zelfs op een natte weg voelt de Aygo veilig en zeker aan. Voor liefhebbers van een wat sportievere rijstijl zijn de stoelen minder geschikt. Deze zijn vlak en daardoor schuif je in een snelle bocht al snel uit je stoel. Het comfort van de Aygo is prima al neigt de auto wel meer richting een stugge vering. Hierdoor zijn korte oneffenheden goed voelbaar.
Uitvoeringen en uitrusting
Bij een auto in deze prijsklasse en met deze doelgroep voor ogen is de prijs een heel belangrijke factor. Toyota en PSA hebben er dan ook alles aan gedaan om de prijs van hun drieling zo laag mogelijk te houden. De Aygo is leverbaar vanaf € 9.990,- voor de driedeurs 1.0 12V. Voor dat geld is de Aygo uitgerust met bumpers in carrosseriekleur, neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, radio/CD-speler en drie bekerhouders. Op veiligheidsgebied beschikt elke Aygo over ABS met EBD, airbag aan bestuurders- en passagierszijde en schijfremmen vóór. Voor € 1.000,- meer heb je de ‘+’ uitvoering waarop zaken als spiegels en deurgrepen in carrosseriekleur, elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandsbediening en vier extra speakers standaard zijn. Tot slot is er nog de ‘Sport’ welke € 1.600,- duurder is dan de ‘+’. De Sport beschikt standaard over 14 inch lichtmetaal, airco, een toerenteller en mistlampen vóór.
Bij een auto in deze prijsklasse en met deze doelgroep voor ogen is de prijs een heel belangrijke factor. Toyota en PSA hebben er dan ook alles aan gedaan om de prijs van hun drieling zo laag mogelijk te houden. De Aygo is leverbaar vanaf € 9.990,- voor de driedeurs 1.0 12V. Voor dat geld is de Aygo uitgerust met bumpers in carrosseriekleur, neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, radio/CD-speler en drie bekerhouders. Op veiligheidsgebied beschikt elke Aygo over ABS met EBD, airbag aan bestuurders- en passagierszijde en schijfremmen vóór. Voor € 1.000,- meer heb je de ‘+’ uitvoering waarop zaken als spiegels en deurgrepen in carrosseriekleur, elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandsbediening en vier extra speakers standaard zijn. Tot slot is er nog de ‘Sport’ welke € 1.600,- duurder is dan de ‘+’. De Sport beschikt standaard over 14 inch lichtmetaal, airco, een toerenteller en mistlampen vóór.
Waarin blinkt de Aygo uit als ‘jongste Toyota’?
De Aygo richt zich duidelijk op een jong publiek. Dat is niet alleen terug te zien in het design van interieur en exterieur maar ook in de mogelijkheden. Zo beschikt de autoradio standaard over een aansluiting voor een iPod of andere muziekspeler en kan een TomTom Go af-fabriek worden ingebouwd. Een hippe tassenset die precies in de kofferbak past is door Samsonite speciaal voor de Aygo ontworpen. Voor de sportievere automobilist levert Toyota diverse accessoires in de vorm van een voorspoiler, achterspoiler, zijskirts, sportuitlaat en lichtmetalen wielen. Ook de sfeer die rondom de Aygo wordt gecreëerd is duidelijk jong en dynamisch. De reclamecampagnes zijn hip, kleurrijk en vrolijk. De standaard brochure is vervangen door een lifestyle-magazine en Toyota komt met een Prepaid model. Hierdoor is het mogelijk om al vanaf € 50,- per maand een Aygo te rijden.
Conclusie
Om de prijs zo laag mogelijk te houden was het voor Toyota noodzakelijk om te besparen op bepaalde zaken. De achterklep is vervangen door een scharnierende achterruit waarbij de scharnieren goed zichtbaar zijn en de kabel van de achterruitverwarming los hangt. De kofferbak is niet verlicht en de interieurverlichting gaat meteen uit zodra je de deur dicht gooit. Ook het dichtslaan van de deur verloochend z’n prijs, het klinkt gewoon blikkerig. Ook van binnenuit het portier openenen geeft je weinig kwaliteitsgevoel, dit omdat er veel hard plastic is gebruikt. De naden tussen het dashboard en de deur zijn - met name voor een Toyota - aan de grote kant. Maar, wat wil je voor 10 mille. De kwaliteitsbeleving mag dan minder goed zijn dan we van Toyota gewend zijn, er staat wel een Toyota! Daarvan mag je verwachten dat de techniek prima is en je zorgeloos kunt rijden. En voor 10 mille heeft Toyota er wel alles aan gedaan om de auto een goede look te geven.
Om de prijs zo laag mogelijk te houden was het voor Toyota noodzakelijk om te besparen op bepaalde zaken. De achterklep is vervangen door een scharnierende achterruit waarbij de scharnieren goed zichtbaar zijn en de kabel van de achterruitverwarming los hangt. De kofferbak is niet verlicht en de interieurverlichting gaat meteen uit zodra je de deur dicht gooit. Ook het dichtslaan van de deur verloochend z’n prijs, het klinkt gewoon blikkerig. Ook van binnenuit het portier openenen geeft je weinig kwaliteitsgevoel, dit omdat er veel hard plastic is gebruikt. De naden tussen het dashboard en de deur zijn - met name voor een Toyota - aan de grote kant. Maar, wat wil je voor 10 mille. De kwaliteitsbeleving mag dan minder goed zijn dan we van Toyota gewend zijn, er staat wel een Toyota! Daarvan mag je verwachten dat de techniek prima is en je zorgeloos kunt rijden. En voor 10 mille heeft Toyota er wel alles aan gedaan om de auto een goede look te geven.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.