Chrysler Sebring Convertible: Just cruis’n
Het is de best verkochte cabriolet ter wereld, maar in Europa is de Sebring Convertible een zeldzame verschijning. Hij is ruim en comfortabel maar mist dat beetje sportiviteit en een mooie afwerking.
Ellenlange snelwegen, uitgestrekte vergezichten, rust en ruimte. Daartussen zie je de Chrysler Sebring Convertible. Deze Amerikaanse cabriolet voelt zich thuis op de snelweg en uitgestrekte buitenwegen. Je kunt er heerlijk mee toeren en genieten van alle rust en ruimte om je heen. Amerika is een land van vele uitgestrekte (snel)wegen waarop vele honderden ‘miles’ achter elkaar worden afgelegd. Juist in die entourage past de Sebring Cabriolet perfect thuis. En dat is de reden dat we de auto in Europa weinig zien.
Comfort
De wegen bij ons zijn smaller, veel minder lang en voornamelijk veel bochtiger. De Sebring Cabriolet voelt zich niet thuis in de bocht. Hij helt behoorlijk over, deint flink na over drempels en andere obstakels en in de bocht schuif je snel uit de stoelen. Nederlandse buitenweggetjes zijn leuk, maar om met gepaste snelheid af te leggen. Je moet genieten wanneer je in de Sebring Cabriolet rijdt. Het is absoluut geen sportauto waarmee je elke bocht het gevoel krijgt sneller te moeten. De meeste Europeanen houden echter van het snelle bochtenwerk. Dat is te merken aan (bijna) alle auto’s die in Europa verkocht worden. Er wordt veel gericht op sportiviteit, snel bochtenwerk en minimale overhang in de bochten. De Sebring is juist ontwikkeld volgens Amerikaanse maatstaven en dat betekent: just cruis’n!
De wegen bij ons zijn smaller, veel minder lang en voornamelijk veel bochtiger. De Sebring Cabriolet voelt zich niet thuis in de bocht. Hij helt behoorlijk over, deint flink na over drempels en andere obstakels en in de bocht schuif je snel uit de stoelen. Nederlandse buitenweggetjes zijn leuk, maar om met gepaste snelheid af te leggen. Je moet genieten wanneer je in de Sebring Cabriolet rijdt. Het is absoluut geen sportauto waarmee je elke bocht het gevoel krijgt sneller te moeten. De meeste Europeanen houden echter van het snelle bochtenwerk. Dat is te merken aan (bijna) alle auto’s die in Europa verkocht worden. Er wordt veel gericht op sportiviteit, snel bochtenwerk en minimale overhang in de bochten. De Sebring is juist ontwikkeld volgens Amerikaanse maatstaven en dat betekent: just cruis’n!
Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.3
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Ruim
Na een recente facelift heeft Chrysler een grote grille op de auto geplakt. Dankzij de chromen spijlen en het ‘gevleugelde’ Chrysler-logo springt die grille behoorlijk in het oog. De langgerekte achterkant van de Sebring geeft de auto niet alleen een elegante uitstraling er is ook behoorlijk wat ruimte beschikbaar. Dat is dan ook één van z’n sterke punten: ruimte. Met een lengte van 4,92 m en een breedte van 1,79 m is de Sebring Convertible een flinke auto. De grote portieren bieden een ruime instap. De brede, met leer en suède beklede, stoelen zitten prima. Lange afstanden zijn geen enkel probleem. Ruimte is er zowel voor- als achterin voldoende. Het is één van de weinige cabrio’s die volwaardig plaats biedt aan vier volwassenen (zowel open als gesloten). Indien nodig zouden er zelfs drie kinderen op de achterbank kunnen zitten. Wel moet je achterin rekening houden met behoorlijk wat (koude) wind wanneer het dak open is.
Na een recente facelift heeft Chrysler een grote grille op de auto geplakt. Dankzij de chromen spijlen en het ‘gevleugelde’ Chrysler-logo springt die grille behoorlijk in het oog. De langgerekte achterkant van de Sebring geeft de auto niet alleen een elegante uitstraling er is ook behoorlijk wat ruimte beschikbaar. Dat is dan ook één van z’n sterke punten: ruimte. Met een lengte van 4,92 m en een breedte van 1,79 m is de Sebring Convertible een flinke auto. De grote portieren bieden een ruime instap. De brede, met leer en suède beklede, stoelen zitten prima. Lange afstanden zijn geen enkel probleem. Ruimte is er zowel voor- als achterin voldoende. Het is één van de weinige cabrio’s die volwaardig plaats biedt aan vier volwassenen (zowel open als gesloten). Indien nodig zouden er zelfs drie kinderen op de achterbank kunnen zitten. Wel moet je achterin rekening houden met behoorlijk wat (koude) wind wanneer het dak open is.
Voldoende bagageruimte
Groot is niet alleen de zitruimte, maar ook de kofferbak. Daar is voldoende plaats voor de wekelijkse boodschappen of vakantiebagage (voor twee personen). De achterklep is groot en biedt een ruime toegang tot de 320 liter metende bagageruimte. Dankzij de stoffen kap, die direct achter de achterbank wordt opgevouwen, neemt die maar minimale ruimte in beslag. Een dashboardkastje, portiervakken, kleine opbergvakjes en flinke bekerhouders bieden plek aan de kleine spulletjes.
Groot is niet alleen de zitruimte, maar ook de kofferbak. Daar is voldoende plaats voor de wekelijkse boodschappen of vakantiebagage (voor twee personen). De achterklep is groot en biedt een ruime toegang tot de 320 liter metende bagageruimte. Dankzij de stoffen kap, die direct achter de achterbank wordt opgevouwen, neemt die maar minimale ruimte in beslag. Een dashboardkastje, portiervakken, kleine opbergvakjes en flinke bekerhouders bieden plek aan de kleine spulletjes.
Mindere afwerking
Ruim en comfortabel, dat is de Sebring overduidelijk. En dat is te danken aan z’n Amerikaanse scheppers. Maar die Amerikaanse invloed brengt, behalve de niet-sportieve eigenschappen, ook andere nadelen met zich mee. Zo is de afwerking van een ander niveau dan we tegenwoordig gewend zijn. De naden tussen de diverse carrosserie- en interieurdelen zijn wat groter dan gemiddeld en de gebruikte materialen ogen minder hoogwaardig. Zo zijn de ventilatieroosters uit de tijd en is er veel hard plastic gebruikt. Je kunt echter wel zien dat Chrysler z’n best heeft gedaan. Een blikvanger is de klokkenwinkel. De klassieke klokken ogen erg chique en zijn ’s avonds mooi verlicht. De lichte kleuren en het vele plastic-achtige hout zijn een kwestie van smaak, maar doen toch vooral een beetje goedkoop aan.
Ruim en comfortabel, dat is de Sebring overduidelijk. En dat is te danken aan z’n Amerikaanse scheppers. Maar die Amerikaanse invloed brengt, behalve de niet-sportieve eigenschappen, ook andere nadelen met zich mee. Zo is de afwerking van een ander niveau dan we tegenwoordig gewend zijn. De naden tussen de diverse carrosserie- en interieurdelen zijn wat groter dan gemiddeld en de gebruikte materialen ogen minder hoogwaardig. Zo zijn de ventilatieroosters uit de tijd en is er veel hard plastic gebruikt. Je kunt echter wel zien dat Chrysler z’n best heeft gedaan. Een blikvanger is de klokkenwinkel. De klassieke klokken ogen erg chique en zijn ’s avonds mooi verlicht. De lichte kleuren en het vele plastic-achtige hout zijn een kwestie van smaak, maar doen toch vooral een beetje goedkoop aan.
Automaat belemmert prestaties
Heel verrassend, voor een Amerikaan, is de Sebring Convertible aangedreven op z’n voorwielen. Er is keuze uit een 2.0 liter viercilinder en een 2.7 liter V6. Wij reden met de 2.7 liter V6 welke een vermogen van 203 pk op de wielen overbrengt. Het koppel van 260 Nm is beschikbaar bij 4.950 toeren per minuut. De V6 is standaard gekoppeld aan een 4-traps automaat. De automaat schakelt heel soepel, maar verdeeld de krachten niet erg mooi. Wanneer je op de snelweg in wil halen en een beetje gas bij geeft gebeurt er niets. Geef je een beetje meer gas dan schakelt de automaat terug naar z’n drie en begint de motor behoorlijk te grommen. Dat past niet bij het verder zeer comfortabele karakter van de auto. Het sprintje naar 100 km/h wordt in 9,9 seconden afgelegd, maar zou in combinatie met een andere automaat veel sneller kunnen. Wanneer je vanuit stilstand vol gas wegtrekt schakelt de automaat laat over en valt het toerental heel ver weg.
Heel verrassend, voor een Amerikaan, is de Sebring Convertible aangedreven op z’n voorwielen. Er is keuze uit een 2.0 liter viercilinder en een 2.7 liter V6. Wij reden met de 2.7 liter V6 welke een vermogen van 203 pk op de wielen overbrengt. Het koppel van 260 Nm is beschikbaar bij 4.950 toeren per minuut. De V6 is standaard gekoppeld aan een 4-traps automaat. De automaat schakelt heel soepel, maar verdeeld de krachten niet erg mooi. Wanneer je op de snelweg in wil halen en een beetje gas bij geeft gebeurt er niets. Geef je een beetje meer gas dan schakelt de automaat terug naar z’n drie en begint de motor behoorlijk te grommen. Dat past niet bij het verder zeer comfortabele karakter van de auto. Het sprintje naar 100 km/h wordt in 9,9 seconden afgelegd, maar zou in combinatie met een andere automaat veel sneller kunnen. Wanneer je vanuit stilstand vol gas wegtrekt schakelt de automaat laat over en valt het toerental heel ver weg.
Luxe uitrusting
Wij reden de meest luxe versie van de Sebring, namelijk de 2.7 V6 Limited. Dat betekent meteen ook een goed uitgerust model dat voorzien is van zaken zoals cruise control, elektrisch bedienbare kap, elektrische ramen en spiegels, mistlampen vóór, 16 inch verchroomde velgen, centrale vergrendeling op afstandsbediening, climate control, boordcomputer, lederen bekleding en een verchroomde uitlaatpijp. Het audiosysteem is geleend bij Mercedes (DaimlerChrysler) en tevens voorzien van navigatie. Het is niet onbelangrijk dat een cabriolet is voorzien van een goed audiosysteem. In de Sebring is dit prima in orde. De speakers zijn afkomstig van Infiniti en maken zich ook op de snelweg (met kap open) prima verstaanbaar.
Wij reden de meest luxe versie van de Sebring, namelijk de 2.7 V6 Limited. Dat betekent meteen ook een goed uitgerust model dat voorzien is van zaken zoals cruise control, elektrisch bedienbare kap, elektrische ramen en spiegels, mistlampen vóór, 16 inch verchroomde velgen, centrale vergrendeling op afstandsbediening, climate control, boordcomputer, lederen bekleding en een verchroomde uitlaatpijp. Het audiosysteem is geleend bij Mercedes (DaimlerChrysler) en tevens voorzien van navigatie. Het is niet onbelangrijk dat een cabriolet is voorzien van een goed audiosysteem. In de Sebring is dit prima in orde. De speakers zijn afkomstig van Infiniti en maken zich ook op de snelweg (met kap open) prima verstaanbaar.
Conclusie: Just cruis’n
Chrysler’s Sebring Convertible is één van de laatste Chryslers die nog niet is aangepast aan de Europese maatstaven. De nieuwe Chryslers zijn meer gericht op Europa en passen daardoor beter bij de Europese consument. De Sebring Convertible is bij ons een zeldzame verschijning. Dat is voornamelijk te danken aan het ontbreken van sportieve rij-eigenschappen. De Sebring helt behoorlijk over in de bochten en de automaat belemmert snel accelereren vanuit een bocht. Deze schakelt te laat over waardoor het toerental in de volgende versnelling erg laag is. Met het comfort zit het in de Sebring helemaal goed. Het is een auto die geschikt is om afstanden mee te maken. Een reisje naar het zuiden van Frankrijk is geen enkel probleem. Ook niet wat betreft (bagage)ruimte. De Sebring biedt volwaardig plaats aan vier volwassenen en er is ruim 300 liter bagageruimte. Voor wie graag mag toeren en nauwelijks waarde hecht aan sportief rijgedrag is de Sebring Convertible een geschikte keuze.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.