Spyshots

Komt-ie nou nog?

Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end

De extreme Mercedes-AMG One (toen nog Project One) werd al in 2017 voorgesteld. Maar sindsdien is het eigenlijk akelig stil rondom de Formule 1-achtige supersportwagen. Heeft Mercedes-AMG het dure prestigeproject geschrapt? Nee, want de testprototypes rijden nog steeds rond. Wanneer de eerste exemplaren aan klanten worden geleverd, is nog steeds onduidelijk.

Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end

Onze spionagefotograaf snapte deze Mercedes-AMG One bij de Duitse Nürburgring. De hypercar zou eerst in 2020 op de markt komen, maar is uitgesteld vanwege technische problemen én de coronauitbraak. Mercedes-AMG heeft toegegeven issues te hebben met de Formule 1-aandrijflijn van de One. De auto combineert een 1,6-liter turbo-V6 met vier elektromotoren voor een gecombineerd vermogen van iets meer dan 1000 pk. Het wonderlijke van de benzinekrachtbron is dat hij maximaal 11.000 tpm (!) loopt. Dat zie je alleen bij Formule-racewagens en motorfietsen.

Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end

Stationair toerental en geluid is veel te hoog

Volgens Mercedes-AMG zijn er een aantal problemen met de V6, waaronder het stationaire toerental. In racetrim ligt dat rond de 5000 tpm, maar om aan emissie-eisen te kunnen voldoen moet dat naar 1200 tpm. Eerder gaf Mercedes-AMG toe dat het al moeilijk is om de zescilinder op 3800 tpm te krijgen. Een andere uitdaging zit hem in het geluid van de motor, dat veel te luid is voor op de openbare weg.

Nico Rosberg kocht een Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG is van plan om 275 exemplaren van de One te bouwen. Naar verluidt zijn ze allemaal al verkocht, voor een prijs die ver boven de 2 miljoen euro, exclusief belastingen, ligt. De aandrijflijn van de One is gebaseerd op die van de Mercedes-AMG F1 W07 Hybrid, de Formule 1-wagen waarmee Nico Rosberg in 2016 zijn eerste en enige kampioenstitel won (de jonge Duitser heeft al een AMG One besteld). Hij wordt gebouwd door het Formule 1-team van Mercedes-AMG in het Engelse Brixworth.

Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end

Aston Martin Valkyrie

Als de Mercedes-AMG One eindelijk 'op de markt komt', krijgt hij het aan de stok met de Aston Martin Valkyrie. Die combineert een atmosferische 6,5-liter V12 met een elektromotor voor een totaalvermogen va 1160 pk en 900 Nm koppel. Net als de benzinemotor van de One, haalt de V12 in de Valkyrie een maximum toerental van 11.000 tpm. De Aston Martin wordt in een oplage van 150 exemplaren gebouwd, waar nog 25 niet straatlegale AMR-versies bovenop komen.

Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Mercedes-AMG One met Formule 1-techniek is een gebed zonder end
Redactie
Door Redactie

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers