VW volledig elektrisch? De Volkswagen Touareg komt terug met een dikke V6! [update: prijzen]

Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6

Het kan verkeren: de Volkswagen Touareg, de grootste suv van Volkswagen die in 2020 met stille trom uit Nederland vertrok, keert terug. En ook dit keer heeft de Volkswagen Touareg een dikke V6, maar dan aangepast aan de huidige tijdgeest.

Volkswagen wordt in Europa volledig elektrisch maar zover is het nog niet. De nieuwe Volkswagen Touareg, eigenlijk een gefacelifte versie van het huidige model dat slechts kort in Nederland leverbaar was, maakt in twee gedaanten een comeback in ons land: 

  • Volkswagen Touareg Elegance eHybrid met 381 pk 
  • Volkswagen Touareg R eHybrid met 462 pk

In beide gevallen is de nieuwe Volkswagen Touareg een grote plug-in hybride suv, uitgerust met een drieliter V6-benzinemotor én een elektromotor. De 340 pk sterke V6 zonder elektro-ondersteuning kunnen we in Nederland op onze buik schrijven, evenals de twee turbodiesels die elders in Europa wel te koop zijn.

Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6
Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6

Volkswagen Touareg (2023) prijzen

De laatste Volkswagen Touareg was in Nederland niet leverbaar als plug-in hybride, wat hem erg duur maakte. Maar nu is er dus alle reden om de Volkswagen Touareg terug te laten keren. Als plug-in hybride is de theoretische CO2-uitstoot veel lager en in Nederland dus ook de prijs. Toch is de Touareg niet bepaald een koopje:

  • Elegance eHybrid vanaf 89.990 euro
  • R eHybrid vanaf 99.990 euro

Wil je een seintje krijgen zodra we de Volkswagen Touareg getest hebben? Meld je aan!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6
Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6
Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6

Permanente vierwielaandrijving

Welke Volkswagen Touareg je ook kiest, je krijgt altijd een 8-trapsautomaat en permanente vierwielaandrijving (4Motion). De suv staat standaard op 19- of 20-inch lichtmetaal maar wie wil, kan ook 21- of zelfs 22-inch wielen krijgen. De nieuwe Volkswagen Touareg is de eerste Volkswagen met Matrix HD-koplampen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Opvallend, en nog opvallender

Zowel voor als achter is de suv voorzien van een doorlopende led-verlichtingsstrip. Achterop bevindt zich een verlicht Volkswagen-logo. Opvallend, maar nog opvallender is dat de modelnaam niet eens uitgespeld op de kofferklep staat, zoals je nu zo vaak ziet. Je hoort ons niet klagen. 

Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6
Deze reus van Volkswagen keert terug naar Nederland en trakteert jou op een V6

Apple Carplay en Android Auto

In het interieur van de nieuwe Volkswagen Touareg vind je de zogeheten Innovision Cockpit. Meteen vergeten die naam, wat je krijgt zijn een digitaal instrumentarium van 30,5 cm en een infotainmentdisplay van maar liefst 38,1 cm. Apple Carplay en Android Auto zijn standaard. Omdat de USB-C-poorten een laadcapaciteit van 45 Watt (voorheen 15W) hebben, zijn smartphones en andere apparaten nog sneller te laden, aldus Volkswagen. 

Volkswagen Touareg (2023) levertijd

De nieuwe Volkswagen Touareg keert medio december 2023 terug naar Nederland. Je kunt hem nu al configureren op de website van Volkswagen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties