BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID.7?

BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?

De BYD Han (2023) is een elektrische sedan in het E-segment en het derde model van BYD op de Nederlandse markt. Wat betreft prijs en formaat plaatsen wij hem tussen de Volkswagen ID.7 en de Tesla Model S.

Als je het ons vraagt, leent de gestroomlijnde sedanvorm zich beter voor een elektrische auto dan de hoge carrosserie van een suv. Daarom hebben auto's zoals de BYD Han bij ons een streepje voor. De grote elektrische sedan is een betaalbaar alternatief voor de Tesla Model S en de Mercedes EQE. BMW verkoopt ook elektrische sedans, maar nog niet in het E-segment. De i4 zit daaronder, de i7 erboven.

BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?
BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?
BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?
BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?
De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!

BYD Han: prijs vanaf 72.490 euro

De Han van BYD is 5 meter lang en 1,5 meter hoog. Met de spiegels erbij meet hij 2,13 meter breed. De wielbasis van 2,92 meter doet vermoeden dat de passagiers op de achterbank niet verlegen zitten om beenruimte. Hij weegt 2225 kilo en dat komt overeen met het gewicht van de Mercedes EQE.

Een accupakket met een bruikbare capaciteit van 85,40 kWh bezorgt de BYD Han een officiële actieradius van 521 kilometer. Om dat ook te halen, moet je het gemiddelde stroomverbruik op de 16,4 kWh/100 km houden. De lage luchtweerstand (Cw-waarde: 0,233) helpt daarbij. Snelladen gaat met 120 kW en snelladen tot 80 procent duurt 30 minuten.

De BYD Han is per direct leverbaar in Nederland en prijzen beginnen bij 72.490 euro. Er zijn twee versies om uit te kiezen: de Executive (72.490 euro) en de Emerald Edition van 75.990 euro. Beide uitvoeringen hebben twee elektromotoren die samen 517 pk en 700 Nm over alle vier de wielen verdelen. Nul tot honderd duurt 3,9 seconden.

BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?
BYD Han (2023): Waarom zou je nog langer wachten op de Volkswagen ID. Aero?

Alternatief voor de Volkswagen ID.7

We kwamen de BYD Han op het spoor omdat we het beu waren om te wachten op de Volkswagen ID.7. Als uitstootvrije opvolger van de Passat valt hij logischerwijs in het D-segment, wat ongetwijfeld betekent dat hij goedkoper wordt dan 72.490 euro. Maar zo groot, krachtig of snel als de Han zal hij niet zijn.

Volkswagen kan nog wat leren van de complete uitrusting van de Han. Tot de standaarduitrusting behoren: metallic lak, 19-inch lichtmetaal met Pilot Sport-banden van Michelin, een panoramadak, stoelbekleding van leer, een elektrisch verstelbare stuurkolom (chic hoor) en natuurlijk elektrische stoelverstelling. In de middenarmsteun achterin, zit een 7-inch touchscreen waarmee de passagiers de temperatuur van stoel en lucht regelen. De auto heeft dan ook drie aircozones.

De lijst met rijhulpsystemen is lang: adaptieve cruise control, een 360-gradencamera, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookassistent springen eruit.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties