Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee

Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee

Deze Alpine A110 E-ternité ziet eruit alsof hij vanaf morgen in de showroom staat. Maar helaas, dit is gewoon nog een prototype. Een soort cadeautje van het zestigjarige Alpine aan zichzelf en een blik op de nabije toekomst. Want het Franse sportautomerk heeft wel degelijk de ambitie om volledig elektrisch te worden.

Het zou stom zijn om een aandrijflijn speciaal voor de Alpine A110 te ontwikkelen, want moederbedrijf Renault heeft alle tech al in huis. Daarom hebben de ontwikkelaars bijvoorbeeld gekozen voor de batterijmodules uit de Renault Megane E-Tech. De A110 is een stuk compacter dan de Franse ID.3-concurrent, dus moesten de batterijsecties een beetje worden verspreid. Vier units liggen voorin, acht units achterin. Bij de Megane liggen ze allemaal onder het inzittendencompartiment.

Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee

Alpine A110 E-Ternité ruim 250 kilo zwaarder

Helaas doet de elektrificatie het gewicht van de Alpine geen goed. De instapversie van de A110 met verbrandingsmotor weegt 1120 kilo. De aandrijflijn van de E-Ternité voegt daar liefst 258 kilo aan toe. Daarbij is de elektrische A110 iets minder krachtig dan zijn conventionele broertje: 240 pk tegenover 252 pk of 300 pk voor de A110 GT en S. Op de sprint naar 100 km/h scheelt het niet zo veel: 4,5 seconden voor de E-Ternité, 4,4 en 4,2 seconden voor de A110 en A110 GT / S.

Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee

Actieradius van maximaal 420 kilometer

De meeste elektrische auto's hebben geen transmissie, maar de Alpine wel. Net als de Porsche Taycan heeft de A110 een tweetraps automaat voor een zo optimaal mogelijke balans tussen acceleratie, topsnelheid en efficiëntie. Want om actieradius zit je in de E-Ternité niet verlegen. Op een volle batterij kom je - met een beetje zelfbeheersing - maximaal 420 kilometer ver. En dat is bruikbaar.

Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee

Opgetrokken uit lichtgewicht composietmateriaal

Opmerkelijk zijn de uiterlijke wijzigingen aan de A110. Zo heeft het compacte sportcoupeetje voor het eerst een open dak. Ook hebben de ontwikkelaars een paar designgeintjes toegepast om duidelijk te maken dat we hier met een stekker-Alpine te maken hebben. Er zitten booskijkers boven de koplampen, de achterruit is half afgedekt met een soort honingraatstructuur. Om gewicht te besparen is de E-Ternity deels opgetrokken uit flax, een nieuw soort composietmateriaal.

Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Elektrische A110 - Op zijn 60ste verjaardag gaat Alpine met z'n tijd mee
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties