Wist je dit over de allersnelste auto's ter wereld?

Wist je dit over de allersnelste auto's ter wereld?

In september verraste Bugatti met een onwerkelijk snelheidsrecord. Een aangepaste Chiron haalde liefst 490,48 km/h, maar in de recordboeken blijft de Koenigsegg Agera RS met 447,19 km/h aan kop. Tja, had Bugatti maar aan de officiële regels moeten voldoen. Wisten jullie dit over snelheidsrecords?

Koenigsegg vs. Bugatti

Officieel is de Koenigsegg Agera RS dus de snelste productieauto ter wereld, ook al ging de Bugatti Chiron ruim 40 km/h harder. Die laatste deed maar één run (terwijl er twee in tegenovergestelde richting nodig zijn) en was zodanig aangepast dat er van een productieauto geen sprake meer was.

McLaren F1

De snelste productieauto met een atmosferische motor is de legendarische McLaren F1 (de Koenigsegg en Bugatti hebben turbo's). In 1998 verwijderde McLaren de toerenbegrenzer en knalde de 627 pk sterke F1 op de kombaan van Ehra-Lessien naar 386 km/h.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Geluidsbarrière

Het snelste voertuig ooit is de straalaangedreven Thrust SSC. Hij ging in 1997 met 1228 km/h door de geluidsbarrière. Hetzelfde team begon tien jaar geleden met de ontwikkeling van de Bloodhound SSC, die de 1600 km/h-grens moest doorbreken. Door financiële problemen is dat tot nu toe nog niet gelukt. 

Snelste vrouw

De snelste vrouw ter wereld is nog steeds Kitty O’Neil, die in 1976 een snelheid van 825 km/h bereikte. O’Neil had stukken harder gekund, maar haar sponsoren vonden het niet gepast dat een vrouw het absolute snelheidsrecord zou breken. 

Nederlandse recordhouder?

Een Nederlandse recordhouder is er nooit geweest, maar wel een Belgische. Pierre de Caters haalde in 1904 precies 156,50 km/h. Vijf jaar eerder brak Camille Jenatzy – eveneens een Belg – als eerste automobilist door de 100 km/h-barrière.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties