Baas boven baas: Alpina XB7
Ja, ja, dus jij dacht dat je een hele vent was met je BMW X7 M50i? Dan heeft Alpina-directeur Andreas Bovensiepen vervelend nieuws voor je. Want zijn bedrijf komt binnenkort met de nóg vettere Alpina XB7.
Volgens sommigen is Alpina een tuningfirma, maar Alpina zelf noemt zich in het Duits trots Hersteller, oftewel fabrikant. Hoe dan ook: Alpina houdt zich al 50 jaar bezig met het aanpassen en optimaliseren van uitsluitend BMW-modellen. Op dit moment krijgen jaarlijks 1700 BMW's de Alpina-behandeling en binnenkort wordt ook de giga-SUV X7 aan het portfolio toegevoegd. Dat heeft directeur Andreas Bovensiepen aan het Amerikaanse tijdschrift Automobile Magazine verteld. Dat het personeel van Bovensiepen al een heel eind is met de Alpinisering van de X7, bewijzen de foto's die onze eigen paparazzo op de Nürburgring schoot.
X7 met V8 als basis
De standaard BMW X7 is leverbaar met een tweetal diesels en met een geblazen zescilinder benzinemotor die 335 pk ophoest. Maar Alpina zou Alpina niet zijn als het niet de dikste X7-motor als basismateriaal nam. Dat is een 4,4-liter V8 met twee turbo's die 523 pk op het asfalt loslaat.
Alpina XB7 met minimaal 600 pk
Daarmee neemt Alpina uiteraard geen genoegen. Tegen Automobile heeft Bovensiepen laten vallen dat de Alpina XB7 minimaal 600 pk in huis heeft. Behalve een gezonde portie extra vermogen, krijgt de Alpina XB7 een aangepast, superdeluxe leren interieur, unieke Alpina-kleuren en speciale wielen. Aan de bumpers en skirts wordt een toefje extra agressiviteit toegevoegd. De beoogde concurrenten van de Alpina XB7 zijn de AMG-versie die Mercedes van de GLS in de maak heeft, de Maserati Levante Trofeo (580 pk) en de Porsche Cayenne. Al wordt de nieuwe Cayenne Turbo S Hybrid met zijn bizarre 680 pk een lastige horde om te nemen ...
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.