Waarom de BMW 2-serie Gran Coupé het zwaar krijgt
Binnenkort krijgt het leveringsprogramma van de BMW 2-serie familie-uitbreiding. Een vierdeurs Gran Coupé zal de Active en Gran Tourer, alsook de Coupé en Cabriolet gaan vergezellen. Maar deze nieuwe carrosserievariant zou het weleens het zwaarst kunnen krijgen van allemaal.
Vanwaar die melancholisch ondertoon? Wel, de BMW 2-serie Gran Coupé zal niet alleen moeten opboksen tegen de A3 Sedan van Audi en de gelijknamige A-klasse, maar ook tegen een tweede Mercedes-Benz van gelijke aard. Tegen de verwachtingen in blijkt die laatste namelijk te werken aan een compleet nieuwe CLA. En dat betekent een geduchte rivaal extra voor de compacte vierdeurs-coupé uit München.
Voor- of achterwielaandrijving?
Die ogenschijnlijk ongelijke strijd had eigenlijk niet gehoeven. Want wist je dat BMW ook een 1-serie Sedan bouwt? Alweer twee jaar nu. Echter dit model is vooralsnog exclusief voorbehouden aan China. Gelukje voor Audi en Mercedes zou je denken, ware het niet dat BMW erop hint de vierdeurs 1-serie toch nog naar het eigen continent te halen om ene stevigere vuist te kunnen maken tegen als die rivaliteit.
De 2-serie Gran Coupé zal sowieso elders in de wereld en in Europa worden geleverd, en het zal ons niet verbazen dat het design alsook de techniek nauw verwant is aan de 'Aziatische' 1-serie met vier portieren. Op papier zou dat voorwielaandrijving betekenen. Echter omdat dit een sportieve 2-serie – in lijn met de Coupé en Cabriolet – sluiten we achterwielaandrijving niet uit. Niet in de laatste plaats om hiermee de 2-serie Gran Coupé een uniek verkoopargument mee te geven in vergelijk met de directe concurrentie, allen voorwielaandrijvers. Wij zijn voor!