Audi A3 e-tron weer te koop

Audi A3 e-tron weer te koop

Vorig jaar verdween de plug-in hybride Audi A3 e-tron net zo plotseling uit de prijslijst, als een student uit het café wanneer de rekening komt. Nu is de Audi A3 met stekker weer terug. AutoWeek heeft dat gespot. Hij kost 40.360 euro in aanschaf en de helft in de wegenbelasting.

De plotselinge verdwijning van de Audi A3 e-tron had alles te maken met de WLTP-perikelen. Hij keert terug onder de naam A3 40 e-tron en wel als luxe Advance Sport-uitvoering. Die ‘40’ is Audi’s nieuwe type-aanduiding voor een relatief krachtige motor. 204 pk in het geval van de A3 e-tron. Fun fact: afgezien van de S3 en RS3, is de stekker-A3 de potigste in de prijslijst.

114 euro wegenbelasting

De techniek blijft hetzelfde: een 150 pk sterke 1,4-liter turbomotor werkt samen met een elektromotor om de 1630 kilo zware hatchback in 7,6 seconden naar de honderd te versnellen. Zijn topsnelheid bedraagt 222 km/h. Audi communiceert een verbruik van 2,0 l/100 km (1 op 50) en een CO2-uitstoot van 46 g/km. 

Met 46 gram komt de Audi A3 40 e-tron in aanmerking voor het halftarief. Normaal bedraagt de wegenbelasting van een 1630 kilo wegende auto 229 euro per kwartaal (Utrecht), maar voor deze plug-in hybride betaal je maar de helft: 114 euro. En dat blijft zo tot 2024 euro. Kassa!

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Nieuwe Audi A3 in 2020

Over de toekomst gesproken: Audi werkt aan een nieuwe A3 – we hebben ‘m al in het wild gespot. De kans is groot dat daar ook een stekkerversie van komt. Misschien wel twee versies, net als bij de Volkswagen Golf 8 en de nieuwe Skoda Octavia (2020).

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties