De nieuwe Toyota GR Supra: alle details + prijzen

De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!

De nieuwe Toyota Supra is er. En daarmee keert een legende terug. Met deze vijfde generatie Toyota Supra maken de Japanners een einde aan jarenlang wachten op een opvolger van deze legendarische sportauto. Wij vertellen je dan ook met plezier alle details over de GR Supra zoals het model officieel is betiteld.

De nieuwe Toyota GR Supra in een notendop:

  • -Vijfde generatie van de legendarische sportauto
  • -Ontwikkeling en productie door Toyota Gazoo Racing (GR)
  • -Zescilinder lijnmotor met 340 pk en 500 Nm
  • -Leverbaar vanaf oktober 2019
  • -Prijzen beginnen bij 81.995 euro

Zullen we maar meteen met het belangrijkste beginnen? Zijn kloppend hart. Geheel in lijn met de traditie wordt ook de vijfde generatie Supra aangedreven door een zescilinder. Een 3.0 liter zescilinder-in-lijn (340 pk), uitgerust met een twin-scroll turbo en gekoppeld aan een 8-traps automatische transmissie. De GR Supra trakteert zijn bestuurder daardoor op veel (500 Nm) koppel, ongeacht de snelheid waarmee gereden wordt want beschikbaar tussen 1.600 en 4.500 tpm.

Supra getest door topman Akio Toyoda

Toyota's raceteam Toyota Gazoo Racing was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Toyota GR Supra, met name wat de rijeigenschappen betreft. De GR Supra is uitgebreid getest op de Nürburgring. Niet alleen door doorsnee testrijders, maar zelfs door Toyota-topman en Akio Toyoda himself. Pas na zijn goedkeuring werd groen licht gegeven.

Nieuwe Toyota Supra is een klassieke sportauto

De Toyota GR Supra is overduidelijk een Supra. Het design aan de voor- en achterzijde en vooral de vorm van de geïntegreerde achterspoiler doen denken aan de vierde generatie Supra terwijl de langgerekte motorkap, het compacte passagierscompartiment en het 'double-bubble'-dak verwijzen naar de Toyota 2000GT.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

De overeenkomsten met eerdere generaties Supra gaan verder dan alleen het design. Traditiegetrouw rust Toyota de nieuwe GR Supra uit met een voorin geplaatste zescilinder lijnmotor en achterwielophanging, de lay-out van een klassieke sportauto en een die je nog maar zelden tegenkomt bij huidige auto's.

Perfecte gewichtsverdeling

Voor optimale rij-eigenschappen claimt Toyota dat ook de korte wielbasis, forse wielen en grote spoorbreedte van belang zijn. Opmerkelijk is dat de wielbasis korter is dan die van de Toyota GT86 en de wielen groter. Het design levert een bijdrage aan de optimale neer- en opwaartse kracht van de GR Supra evenals zijn perfecte gewichtsverdeling van 50/50. Een voorbeeld is het 'double bubble'-dak dat de wind beter geleid dan een regulier dak zonder dat hoofdruimte verloren gaat.

Vierde generatie Supra stond model

De neus van de GR Supra is geïnspireerd op die van de vierde generatie Supra, die mede bekend is geworden vanwege zijn glansrol in de populaire filmreeks 'The Fast and the Furious' en de game Gran Turismo.

Twee vuistdikke uitlaatpijpen laten er geen misverstand over bestaan dat de GR Supra het sportiefste Toyota productiemodel sinds jaren is. Toyota levert de GR Supra met de keuze uit acht carrosseriekleuren waaronder lekker knallende lakken als rood, geel en blauw. De nieuwe kleur 'Matt Storm Gray' is exclusief verkrijgbaar op een speciale editie van de GR Supra, de A90 Edition, die in heel Europa reeds uitverkocht is.

Focus op het rijden

Toyota laat ons weten dat het design van de cockpit werd ontwikkeld om je volledig te kunnen focussen op het rijden. Het slanke dashboard is voor een extra goed zicht op de weg laag gepositioneerd. En voor een snelle bediening zitten de belangrijkste functies onder handbereik.

Het met leder beklede 3-spaaks sportstuur met schakelpaddles biedt optimale grip en is voorzien van verschillende bedieningsfuncties. De bestuurder beschikt verder over een Head-Up Display zodat hij zijn ogen te allen tijde op de weg kan houden. De toerenteller met 3D-effect bevindt zich centraal in het 8,8-inch instrumentarium en daarmee recht voor de bestuurder. De digitale weergave van de snelheid is links te vinden. Aan de rechterkant worden navigatie en infotainment getoond.

Acceleratie Toyota GR Supra

Indien wenselijk kan de bestuurder ook schakelen met paddles achter het sportstuur. De rijstanden waaruit de bestuurder kan kiezen, zijn Normal en Sport. In deze laatste stand worden het motorgeluid, de schakelwegen en de demping nog sportiever. Een speciale Launch Control-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand met maximale tractie te accelereren; in slechts 4,3 seconden rijdt de GR Supra 100 km/h.

Vehicle Stability Control (VSC) is uitgerust met een speciale track-stand. Hiermee wordt de invloed van het systeem gereduceerd. De bestuurder heeft hierdoor zelf meer controle over de dynamische prestaties van de GR Supra.

Standaarduitrusting GR Supra Legend en GR Supra Legend Premium

Toyota levert de nieuwe GR Supra als Legend en Legend Premium. De complete standaarduitrusting omvat onder andere een actief gestuurd differentieel, Adaptive Variable Suspension en 19 inch lichtmetalen wielen. Het sportstuur is met leder bekleed en de zescilinder lijnmotor komt met een simpele druk op de startknop tot leven.

De adaptieve koplampen maken gebruik van LED-technologie, evenals de achterlichten en dagrijverlichting. Ook een regensensor en achteruitrijcamera zijn standaard. De sportstoelen zijn bekleed met alcantara en bovendien elektrisch verstelbaar, inclusief de lendensteun. De GR Supra is verder uitgerust met een audiosysteem met tien speakers, een 8,8-inch display en een navigatiesysteem. Qua actieve veiligheid is de GR Supra voorzien van onder meer een Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert en Rear-Cross Traffic Alert. De Legend Premium voegt hier onder andere zwart lederen bekleding, een JBL-audiosysteem met twaalf speakers, een Head-Up Display en een draadloze oplader voor de nieuwste smartphones aan toe.

Prijs nieuwe Toyota GR Supra

De GR Supra wordt door Toyota GAZOO Racing geproduceerd in Graz, Oostenrijk. De prijzen van de nieuwe Supra beginnen in Nederland bij 81.995 euro.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
De nieuwe Toyota GR Supra: de legende is terug!
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties