Mazda CX-60

Mazda wil graag premium zijn, net als Audi, BMW en Mercedes. Daarom zoekt het Japanse merk het hogerop. De Mazda CX-60 is in die zin een wonderlijke auto, want hij wordt ook leverbaar met een zescilinder benzinemotor of een zescilinder turbodiesel. In Nederland zal de plug-in hybride-variant de meeste aftrek vinden.

Mazda CX-60

Mazda CX-60 2022

Mazda is een eigenzinnige fabrikant die nog steeds in de brandstofmotor gelooft en dus vol inzet op zijn revolutionaire Skyactiv-techniek. En toch introduceerde het merk in 2022 zijn eerste plug-in hybride: de Mazda CX-60. De nieuwe suv concurreert onder meer met de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento.

De Mazda CX-60 is liefst 20 centimeter groter dan de Mazda CX-5, waarvan ongeveer 17 centimeter in de wielbasis zit. De CX-60 kan tussen de 570 en 1148 liter aan spullen meenemen. Dat dat een beetje tegenvalt in vergelijking met de CX-5 (550 - 1395 liter) komt waarschijnlijk door de plug-in hybride aandrijflijn, waarvan de batterij een deel van de kofferbak opslokt.

Voorin de CX-60 ligt een 2,5-liter Skyactiv-G-benzinemotor met 192 pk en 261 Nm. De elektromotor schept daar 136 pk en 250 Nm bovenop, waarmee het totaal uitkomt op 327 pk en 500 Nm. De Mazda gaat in 5,8 seconden van stilstand. Op zijn 17,8-kWh batterij zou je tot 63 kilometer volledig elektrisch moeten kunnen rijden.

Het design van de CX-60 is typisch Mazda, met elegante lijnen en nauwelijks overbodige details. Opvallend in het interieur is dat Mazda niet meedoet aan de wapenwedloop op het gebied van infotainmentschermen. In plaats van een enorm display prijkt er een bescheiden 'brievenbus' bovenop de middenconsole: een breed en laag schermpje.

Interessant is het Mazda Driver Personalisation System, dat met een camera de persoon op de bestuurdersstoel herkent en op basis daarvan de positie van de stoel, het stuur, de spiegels en meer aanpast. Zelfs de radio en de airconditioning kunnen op die manier op jouw voorkeuren worden afgesteld.

Mazda CX-60 prijs

De CX-60 is er voorlopig alleen als plug-in hybride, vanaf 51.690 euro. Er zijn vier uitrustingsniveaus: Prime-line, Exclusive-line (53.190 euro), Homura (55.690 euro) en Takumi (57.190 euro). Kies je voor die laatste, dan krijg je een absolute premiumervaring, met echt hout in het interieur en een bijzondere stoffen dashboardbekleding, die moet doen denken aan Japanse kimono’s.

Mazda CX-60 review

In de lente van 2022 mochten we met een voorseriemodel van de Mazda CX-60 rijden. De flinke suv is door de engineers van Mazda sportief opgezet, met een vrij stevig onderstel. Hoe dat ons bevalt, lees je in onze Mazda CX-60-review.

Exclusieve Mazda (CX-60) verhalen

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken