Eerste review Peugeot 508 HYbrid

Is de plug-in hybride de ideale tussenstap op weg naar een wagenpark van volledig elektrische auto’s? Het zou zomaar kunnen. Om die reden biedt Peugeot naast de e-208 en e-2008 ook auto’s aan als de 508 Hybrid. In de buurt van Barcelona voelen we de nieuwe stekkerhybride aan de tand.

Wat is opvallend aan de Peugeot 508 Hybrid (2020)?

Toen bekend werd dat Peugeot de 508 ging elektrificeren, werden we een tikje ongerust. Zou de fabrikant het nodig vinden om de mooiste Peugeot sinds tijden uiterlijk aan zijn nieuwe aandrijflijn aan te passen? Zou hij zo’n aalgladde neus met gesloten grille krijgen? Of van die vlakke, bijna dichte wielen? Het antwoordt is tweemaal een geruststellend ‘nee’. Ook de Peugeot 508 Hybrid is nog altijd een opvallende beauty. Of je nu voor de vijfdeurs Berline gaat, of de voorkeur geeft aan de SW, je koopt een chique, strakke, en zeer karakteristieke auto. Het enige waarmee de stekkerversie zich uiterlijk van zijn traditionelere broers onderscheidt, zijn de blauw-zilveren Hybrid-logo’s en een blauwe ledlamp bij de binnenspiegel. Als je uitstootvrij rijdt, gaat-ie aan. Een opvallende, maar wat ons betreft vrij nutteloze gadget.

Wat bevalt er aan de Peugeot 508 Hybrid (2020)?

Over het rijcomfort van de 508 waren we al best tevreden en dat is er alleen maar op vooruitgegaan. Vooral omdat de auto op de elektromotor vrijwel geruisloos is. Hét argument voor een hybride aandrijflijn is natuurlijk het potentieel zeer lage verbruik en de gunstige CO2-uitstoot (29 g/km). Maar met de prestaties van de 508 Hybrid is ook niets mis. Dankzij het systeemvermogen van 225 pk zit je desgewenst in 8 tellen op de 100 km/h. Zelfs alleen op de elektromotor kun je dan nog 35 km/h harder. Maar dan ga je de elektrische actieradius van 52 (SW) tot 54 km (Berline) natuurlijk niet halen.

Wat bevalt er niet aan de Peugeot 508 Hybrid (2020)?

Specifieke Hybrid-klachten hebben we nauwelijks in het geval van de Peugeot 508. Hoogstens dat de 8-traps automaat onder extreme omstandigheden wat traag of onhandig reageert. Dat kun je deels opvangen door de sportmodus te selecteren. Verder heeft de 508 dezelfde wat omslachtige bediening van de klimaatregeling. Om de temperatuur aan te passen, moet je eerst een knop indrukken en vervolgens met het touchscreen in de slag. De andere zwakheden van de 508 hangen samen met het design. Het lage, gestrekte profiel met de extreem schuin geplaatste, dikke A-stijlen veroorzaakt instapongemak en bezorgt de inzittenden een allesbehalve riant ruimtegevoel. Daarnaast moet de Peugeot 508 Hybrid in harde centimeters en liters zijn meerdere erkennen in de Volkswagen Passat GTE en de Skoda Superb 1.4 TSI iV. Dat ligt trouwens niet aan de hybride aandrijflijn van de 508, want de Hybrid biedt overal evenveel ruimte als de versies met benzine- of dieselmotor.

Wanneer komt de Peugeot 508 Hybrid en wat is de prijs?

Wie net 48.740 euro van z’n renteloze spaarrekening heeft gehaald, kan direct doorkarren naar de Peugeot-dealer om daar de Allure-uitvoering van de 508 Hybrid Berline te bestellen. Met een beetje geluk staat de nieuwe auto dan al volgende maand voor de deur. Voor de SW-versie met dezelfde uitrusting vraagt de dealer 50.340 euro. Wie de luxere GT of de speciale introductieversie Première wenst, is sowieso op de SW aangewezen. Beide kosten 57.840 euro. In de Première zijn een panoramadak, vernismetaallak, een 7,4 kW-boordlader en een elektrisch bediende achterklep bij de prijs inbegrepen.

Wat vind ikzelf van de Peugeot 508 Hybrid (2020)?

Als je bewust met de hybridetechniek van de Peugeot 508 Hybrid omspringt, hoef je nog maar zelden het vulpistool van de benzinepomp te hanteren. Daar komt bij dat je als particuliere automobilist tot 2025 slechts het halftarief voor de wegenbelasting betaalt. Rationele argumenten die sterk voor de Peugeot 508 Hybrid pleiten. Ik zou ze eigenlijk alleen maar als excuus gebruiken om deze mooiste middenklasser van het moment onder mijn carport te krijgen. Bovendien zou hij mij van m’n dieselschaamte afhelpen. Jammer dat er zo’n stevig prijskaartje aan hangt. Nog jammerder vind ik het dat plug-in hybrides als deze 508 niet meer in aanmerking komen voor bijtellingsvoordelen. Het straatbeeld zou er aanzienlijk van opknappen …

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties