Eerste review: Smart EQ Fortwo (2020)

Smart geeft al zijn modellen (Fortwo, Fortwo Cabrio, Forfour) een facelift. Die heeft niet veel om het lijf: een paar uiterlijke details en een app die het makkelijker maakt om je auto aan anderen uit te lenen. Het grootste nieuws is dat Smart vanaf nu alleen nog maar elektrische modellen op de markt brengt. We rijden emissievrij door de binnenstad en ontdekken grote voor- én nadelen.

Wat is opvallend aan de Smart EQ Fortwo (2020)?

Wat uiterlijk betreft, vrijwel niets. Je ziet bijna geen verschil, de grille is groter geworden en iets lager geplaatst ten opzichte van de versie uit 2016. Optioneel kun je nu led-koplampen bestellen. Verder is de vorm van de achterlichten nieuw. Smart heeft wel ander opvallend nieuws: het doet de verbrandingsmotor in de ban. Elke Smart die de fabriek verlaat, is elektrisch. In 2022 komen er naast de Fortwo en de Forfour nieuwe elektrische modellen, die samen met het Chinese Geely ontwikkeld worden. Smart doet het design, Geely de techniek.

Wat bevalt er aan de Smart EQ Fortwo (2020)?

Het rijgevoel van een Smart Fortwo is nog altijd met geen andere auto te vergelijken. Je kunt met het 2,7 meter kleine autootje rijden als een pizzabezorger op een scooter: je flitst overal langs en voegt makkelijk even tussen twee auto’s in zonder dat ze woedend op de claxon drukken. Een koppel van 160 Nm is meer dan genoeg om vlot door de stad te bewegen. De sprint van 0 naar 60 km/h is in 4,8 seconden voltooid. Als je de cabrio kiest, snuif je de benzine op die jouw auto niet uitstoot. De nieuwe app maakt het makkelijk om je Smart aan iemand uit te lenen en die persoon meteen te laten betalen voor de stroom die hij verbruikte.

Wat bevalt er niet aan de Smart EQ Fortwo (2020)?

Zijn prijs bijvoorbeeld, daar komen we later nog op terug. Maar vooral de actieradius valt tegen: door een klein accupakket van 17,6 kWh kom je maar 130 kilometer ver. Daarmee bungelt de Smart ergens onderaan. Ter vergelijking: een even dure Volkswagen e-Up heeft een actieradius van 260 kilometer. Verder is het navigatiesysteem traag en geeft hij onduidelijke aanwijzingen. Je kunt beter Google Maps gebruiken.

Wanneer komt de Smart EQ Fortwo (2020) en wat is de prijs?

De Smart EQ Fortwo is bepaald geen koopje, hij kost 23.995 euro. Merkwaardig genoeg is de Smart Forfour mét achterbank precies even duur. Een elektrische Smart Fortwo Cabrio kost 26.995 euro. Voor de drieling van de Volkswagen-groep (e-Up, Citigo e-iV, Mii Electric) betaal je ongeveer even veel, maar je komt wel veel verder op een acculading.

Wat vind ikzelf van de Smart EQ Fortwo (2020)?

Ik vind het merkwaardig dat Smart sinds de eerste op grote schaal geproduceerde elektrische Fortwo uit 2009 (saillant detail: de accu’s kwamen van Tesla) nauwelijks een kilometer vooruitgang heeft geboekt. Een actieradius van 130 kilometer is anno 2020 gewoon te laag. Anderzijds blijft de Smart EQ Fortwo de perfecte stadsauto. Je rijdt emissievrij in een uiterst wendbare en vlot rijdende auto door druk verkeer, bovendien past de Smart EQ Fortwo nog altijd in elke parkeerhaven. Gemengde gevoelens dus …Het volledige verhaal is te lezen in Auto Review, die 3 maart in de winkel ligt.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties