Waarom de nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Waarom de nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Wiesmann heeft meer teaserbeelden vrijgegeven van hun nieuwe auto. Intern heet het model 'Project Gecko'. Vernoemd naar het diertje in het merklogo, een vriendelijk ogende hagedis met zuignap-pootjes. Op grond van de nieuwe foto's durven we vrij stellig te beweren dat de nieuwe Wiesmann een coupé wordt, en geen roadster.

Eind augustus twijfelden we nog of de nieuwe Wiesmann een open sportwagen zou worden of dat-ie een hard dak zou krijgen. Maar nu we de nieuwe foto's van 'Project Gecko' bekijken, wijzen diverse details erop dat het een coupé wordt.

1. De B-stijl
Waarom de nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Op deze foto, waarop de afgedekte nieuwe Wiesmann (2020) schuin van achteren in beeld is gebracht, menen we een B-stijl te ontwaren. En die tref je bij een dichte roadster doorgaans niet aan.

2. Achterspatbord en C-stijl
Waarom de nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Op de detailfoto met het achterspatbord van de nieuwe Wiesmann zie je de achterste zijruit en een stukje van de C-stijl. Die heeft dezelfde kleur als de rest van de auto. Ook dat wijst op een hard dak.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

3. Achterspoiler en achterruit
Waarom de nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Als derde bewijsstuk voor onze coupé-vermoedens overleggen we de foto met de achterspoiler van de nieuwe Wiesmann. Rechts bovenin ontwaren we een stukje achterruit. De omlijsting van die achterruit in carrosseriekleur duidt eveneens op een hard dak.

Wiesmann blijft trouw aan z'n roots
Waarom nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Verder is wel duidelijk dat Wiesmann trouw blijft aan zijn roots. Alleen al door de term 'Project Gecko' geeft het bedrijf aan dat de wegligging en een sportief rijgedrag hoog in het vaandel houdt. Waarom zou je anders de nadruk leggen op optimale kleefkracht? Ondanks het beperkte beeldmateriaal is zonneklaar dat Wiesmann met de vormgeving dicht bij het retroverleden blijft. Door het doek heen zien we de bekende ovale grille en ook de kleine, boven elkaar geplaatste ronde achterlichten schitteren weer door aanwezigheid.

530 pk op de achterwielen
Waarom nieuwe Wiesmann een coupé wordt

Technisch leunt Wiesmann wederom op BMW. Zo krijgt de nieuwe Wiesmann (2020) de achtcilinder bi-turbomotor van BMW M in de neus. In de vierwielaangedreven BMW M850i xDrive Coupé levert die 4,4-liter V8 een vermogen van 530 pk en 750 Nm aan koppel! Het grote verschil is dat de geblazen achtcilinder in de Wiesmann al zijn vermogen naar de achterwielen stuurt. Eng? Dat valt vast mee. Door de motor zover mogelijk naar achteren is geplaatst, krijgt de nieuwe Wiesmann een optimale gewichtsverdeling van 50:50. Dat, gecombineerd met de kennis op onderstelgebied van Wiesmann zelf en van BMW M Sport, komt het vast goed met de wegligging ...

Net als voorheen zal de nieuwe Wiesmann weer in de Duitse plaats Dülmen worden geproduceerd. De marktintroductie van 'Project Gecko' vindt in 2020 plaats.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties