Nieuws

In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt

In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt

Ken je de Citroën Ami? Dat piepkleine elektrokubusje met een topsnelheid van 45 km/h, waarin je zonder rijbewijs mag rijden. Er komt nu een bestelbusvariant van: de Citroën Ami Cargo. En om nog een beetje ruimte voor dozen te creëren, heeft het minuscule bedrijfswagentje geen passagiersstoel meer.

De Citroën Ami - die wonderwel naar de Verenigde Staten wordt gehaald - valt in dezelfde categorie als de Biro: een elektrisch karretje met een topsnelheid van 45 km/h. Je hoeft geen rijbewijs te hebben om in een Ami of Biro te rijden. Vooral in Amsterdam zie je de kleine karretjes overal. Voorheen mocht je ze op de stoep voor niets parkeren, maar daar heeft de gemeente een stokje voor gestoken.

In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt
In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt
In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt

Gebaseerd op Citroën Ami One Concept

De Ami is gebaseerd op de Ami One Concept uit 2019 en is door Citroën opgezet voor een zo efficiënt mogelijke productie. Kijk maar eens goed naar de carrosserie van de minivierwieler: de voor- en achterkant zijn uitwisselbaar en de portieren zijn symmetrisch, zodat ze zowel links- als rechtsom kunnen worden gemonteerd. 

Citroën Ami komt maximaal 70 kilometer ver

Iedereen vanaf 16 jaar met een brommerrijbewijs (oudere Nederlanders hebben dat automatisch) mag in de elektrische Citroën Ami rijden. Hij haalt een actieradius van maximaal 70 kilometer. Steek je de stekker in een gewoon stopcontact, dan is de Ami binnen 3 uur weer vol. Aan een wallbox gaat het sneller.

In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt
In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt
In de Citroën Ami Cargo kun je hooguit een tandenborstel en een vlaaidoos kwijt

Dozen op de plek van de passagier

De vrachtvariant van de Ami heeft geen passagiersstoel meer. Op de plek daarvan is ruimte voor dozen, die aan het oog worden onttrokken door een kunststof deksel. Dat zit op armsteunhoogte, zodat de bestuurder het kan gebruiken als bureau. Bovendien scharniert het deksel twee kanten op, zodat de dozen toegankelijk zijn vanaf de bestuurderskant, maar ook door de passagiersdeur te openen.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken