Kia e-Soul: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h

Kia e-Soul: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h

452 kilometer is de officiële Kia e-Soul actieradius voor de versie met het 64 kWh-accupakket. Wat blijft daarvan over als je met 100 of 130 km/h over de snelweg rijdt? We houden een uitgebreide stroomverbruiktest.

Kia doet wat het belooft: bij de Kia E-Soul 64 kWh staat er daadwerkelijk 64 kWh tot je beschikking. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Eerder testen we de actieradius van de Opel Corsa-e, de Mini Electric en de Honda E, en alle drie geven je minder kilowattuur dan de folder belooft.

Of nee: je krijgt wel de geadverteerde accucapaciteit, maar een deel daarvan is afgeschermd. Dat zijn buffers die voorkomen dat het accupakket te snel slijt. De Kia E-Soul heeft deze buffers ook, maar die zijn dus niet voor rekening van de gebruiker. Waarschijnlijk is de accu in werkelijkheid bijna 70 kWh groot.

Tijdens het testen zijn de omstandigheden bijna perfect: droog, weinig wind en ongeveer 22 tot 29 graden Celsius (respectievelijk 130-km/h en 100-km/h test). De route begint en eindigt op het zelfde punt, om de invloed van wind en hoogteverschillen te elimineren.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Kia e-Soul: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h
Kia e-Soul: actieradius gemeten bij 130 en 100 km/h

Kia e-Soul: actieradius bij 100 km/h

De Kia E-Soul heeft een officiële actieradius van 452 kilometer. En zo lang je op de snelweg 100 km/h rijdt, haalt-ie dat bijna. Wij meten een gemiddeld stroomverbruik van 15,5 kWh/100 km, wat met een accu van 64 kWh neerkomt op 413 kilometer. Dat zijn echte kilometers, op Nederlands asfalt en met de airco aan. Hoeveel meer range heb je nodig?

Kia e-Soul: actieradius bij 130 km/h

Op hogere snelheden heeft de E-Soul last van zijn aerodynamische kwaliteiten. Of het gebrek daaraan. We klokken een stroomverbruik van 22,6 kWh per 100 kilometer. Voor je beeldvorming: de Opel Corsa-E die we laatst testten, is wel lager maar niet veel zuiniger. En dankzij het grote accupakket van de E-Soul, kun je toch 283 kilometer lang het gaspedaal diep intrappen. Dan moet je wel echt haast hebben, want bij 130 km/h verliest de E-Soul wat van zijn veercomfort en je hoort veel windgeruis in de hoekige cabine.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties