Eerste review Kia e-Soul

Oppervlakkig gezien is de nieuwe Kia Soul zichzelf gebleven. Schijn bedriegt, want de auto is in alle opzichten flink aangepakt. Zo werd hij ruimer, steviger, veiliger en luxer. Daarnaast oogt-ie nóg eigenzinniger dan vroeger. Vooralsnog komt alleen de e-Soul naar Nederland, met dezelfde volledig elektrische aandrijflijn als de uitstekende Kia e-Niro. Waarom zou je dan een e-Soul willen?

Wat is opvallend aan de Kia e-Soul?

Hoewel de carrosserie volledig nieuw is, heeft de Soul – en dus ook de e-Soul – zijn typerende hoekige model behouden. Dat zorgt ervoor dat de e-Soul een lekker herkenbaar smoelwerk houdt. De extreem smalle led-koplampen in het bijna dichte front ogen futuristisch. Aan de achterkant wordt de aandacht getrokken door de giga achterlampunits, die bijna de complete achterruit omlijsten. Van de binnenhuisarchitectuur heeft Kia eveneens veel werk gemaakt. Het dashboard heeft vriendelijke, ronde vormen en loopt optisch door in de deurpanelen. Die panelen zijn voorzien van opvallende inzetstukken met een webachtig patroon. In de duurdere versies kun je dj Tiëstootje spelen en de (gekleurde) binnenverlichting op het ritme van de audio-installatie laten meeknipperen. Lachen.

Wat bevalt er aan de Kia e-Soul?

Het doosachtige design van de e-Soul zorgt voor ruim voldoende hoofdruimte. Ook de benen kunnen we achterin prima kwijt. Maar bij de e-Soul, draait het natuurlijk vooral om de elektrische aandrijflijn. Die kenden we al van de Kia e-Niro, en is erg goed. Voor de Europese markt levert Kia de auto uitsluitend met het grote accupakket van 64 kWh. Dat zorgt voor een WLTP-actieradius van 452 kilometer. De laadtijd van 0 naar 100 procent aan een thuislaadpaal bedraagt zo’n 9 uur, aan een 50 kWh-snellader ga je van 20 naar 80 procent in ongeveer 50 minuten. De auto zelf voorspelde ons tijdens de eerste kennismaking een bereik van 430 kilometer. Ook daarmee kun je thuiskomen. Zelfs als je met de Kia e-Soul vanuit Parijs naar Breda moet. Zónder tussentijds bij te laden. Al kun je dan niet continu 130 km/h rijden. Wat je ook niet moet doen, is de hele dag stoplichtsprintjes trekken. Al is de verleiding groot met een tijd van 7,9 seconden van 0 tot 100 km/h. Tussentijds accelereren gaat dankzij 204 pk en 395 Nm ook razendsnel.

Wat bevalt er niet aan de Kia e-Soul?

Zo leuk als het design van de binnenkant is, zo teleurstellend zijn de materialen. In de luxe uitgeruste testauto is het koepeltje boven het instrumentarium bekleed met mooi gestikt kunstleer en hetzelfde geldt voor de armleuningen. Verder heeft gedateerd ogend plastic de overhand. Gemiste kans, zeker als je bedenkt dat de e-Soul geen budgetauto wordt. Van de inhoud van de bagageruimte zijn we evenmin onder de indruk: 319 liter kan er mee, wat duidelijk minder is dan bij de meeste concurrenten. Sturen doet de e-Soul een beetje als een botsautootje: heel licht, heel direct en heel gevoelloos.

Wanneer kom de Kia e-Soul en wat kost-ie?

Als je zo’n Kia e-Soul je wel wat lijkt, zul je nog tot september moeten wachten als je hem live bij de dealer wilt bekijken. Helaas kon de woordvoerder van de importeur ons nog niet voorspellen wat de auto gaat kosten. Maar gezien de prijzen van de oude Soul EV (36.325 euro) en de e-Niro (42.510 euro) verwachten dat je vanaf zo’n 39.000 euro e-Soul-maatjes kunt worden.

Wat vind ikzelf van de Kia e-Soul?

Eigenlijk kan ik de Kia e-Soul op maar weinig échte fouten betrappen, daarbij vind ík het uitgesproken design cool. Wel zou ik iets hoogwaardiger interieurmaterialen en een communicatievere besturing wensen. De Nissan Leaf, de Hyundai Kona Electric, de Opel Ampera-e, en ook de Kia e-Niro hebben er wat mij betreft een ijzersterke concurrent bij. Zeker als Kia de prijs van de e-Soul duidelijk onder de 40 mille weet te houden.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties