Nieuws

Audi A6 55 TFSI e quattro rijdt 53 km elektrisch

Audi A6 55 TFSI e quattro rijdt 53 km elektrisch

Audi heeft in de diesel-afkickkliniek een alternatief middel voorgeschreven gekregen. De stekker. En die bevalt blijkbaar goed, want steeds meer Audi's verschijnen met een plug-in hybride-aandrijflijn. Het meest recente voorbeeld is de Audi A6 55 TFSI e quattro. Zowel het vermogen als de prijs zijn stevig.

Eerder verschenen al de A7 Sportback, de A8, de Q5 en de Q7 met plug-in hybride-aandrijflijn. De jongste PHEV-loot aan de Audi stam heet voluit: Audi A6 55 TFSI e quattro Competition.

De techniek van Audi's nieuwste stekkeraanwinst kent weinig verrassingen. Die omvat een combinatie van de welbekende tweeliter TFSI-motor met vier cilinders en 252 pk en een in de DSG-transmissie geïntegreerde elektromotor. Het systeemvermogen van de vierwielaangedreven A6 PHEV bedraagt 367 pk en het koppel bereikt een piek van 500 Nm. Dat is exact evenveel als bijvoorbeeld de Q5 met deze aandrijflijn op het asfalt brengt.

Elektrisch rijbereik A6 plug-in

Puur elektrisch komt de A6-met-stekker 53 kilometer ver en haalt-ie een topsnelheid van 135 km/h. Als de elektromotor en de TFSI de handen ineenslaan, sprint de auto in 5,6 tellen naar 100 km/h en kun je de 250 km/h aantikken. Het gemiddelde opgegeven verbruik van 2,1 l/100 km (1 op 47,6) kun je dan wel schudden.

Slimme rijstanden Audi A6 55 TFSI e quattro

Wie de hybride aandrijflijn van de Audi A6 55 TFSI e quattro Competition zo efficiënt mogelijk wil inzetten, krijgt daarbij hulp van de auto zelf. Je kunt kiezen uit drie rijstanden: ‘EV’ voor volledig elektrisch, ‘Hybrid’ voor de efficiënte combinatie van beide krachtbronnen en ‘Hold’. In die laatste stand kun je de elektropower 'bewaren'. Bijvoorbeeld om in de stad of een woonwijk emissievrij te rijden.

In ‘Hybrid’ gebruikt de auto informatie van onder meer het navigatiesysteem, online verkeersinformatie en de rijstijl van d ebestuurder om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo kan bijvoorbeeld in plaats van de snelste, de zuinigste route worden gekozen.

Opladen A6 PHEV binnen 2,5 uur

Maar hoe slim de auto en zijn bestuurder ook zijn, regelmatig laden is van cruciaal belang. Aan een openbare laadpaal (tot 7,4 kWh laadvermogen) ben je ongeveer 2,5 uur kwijt om de lithium-ion batterij van een volle portie prik te voorzien.

Stevige prijs stekker-A6

Als je de Audi A6 55 TFSI e quattro Competition wilt bestellen, kun je waarschijnlijk al vanaf komend weekend bij de dealer terecht. Voor minimaal 79.820 euro maakt hij een koopcontract voor je in orde. De kans is groot dat je de plug-in hybride A6 dan nog voor de jaarwisseling voor de deur hebt. Tegen die tijd is er ook een plug-in A6 leverbaar met een iets bescheidener prijs en een dito aandrijflijn.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Audi A6 55 TFSI e quattro rijdt 53 km elektrisch
Audi A6 55 TFSI e quattro rijdt 53 km elektrisch
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.

Zoeken

Merk- & modeldossiers