Dit zijn de nieuwe Audi A4 en A4 Avant
Hier zijn ze dan: de nieuwe Audi A4 en A4 Avant. De inmiddels vierde generatie van wat voor Audi is uitgegroeid tot de belangrijkste modellijn in haar gamma. De beide A4's zijn groter, lichter en als vanzelfsprekend uitgerust met de modernste technologie. Een overzicht van de belangrijkste kenmerken op een rijtje.
Gewichtsbesparing en 'predictive efficiency'
De gegroeide afmetingen hebben geen effect gehad op het gewicht van de A4. Sterker, afhankelijk van de motorvariant werd tot 120 kg gewicht bespaard. Het vormde een belangrijk onderdeel van Audi's streven naar een lager brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. Maar daar heeft meer aan bijgedragen. Neem bijvoorbeeld de aerodynamica, die is met een Cw-waarde van 0,23 de laagste in zijn klasse. Ook een noviteit is het start-/stopsysteem dat voortaan al onder de 7 km/h de motor kan uitschakelen. Nog tijdens het uitrollen dus. Dit en meer is te danken aan het zogenoemde 'predictive efficiency'-systeem. Dat werkt samen met de adaptieve cruise control, het navigatiesysteem en diverse camera's om situaties in te schatten en afhankelijk van de situatie de motor uit te schakelen of de 'zeilfunctie' te activeren.
“De nieuwe 2.0 TFSI is behoorlijk sterk voor een viercilinder. En qua prestaties ook niet mis.”
over de nieuwe Audi A4
Benzinemotoren
Het belangrijkste onderdeel van die besparingen zijn uiteraard de krachtbronnen. Audi levert drie TFSI's en vier TDI-motoren in de nieuwe A4. Het nieuwe instapmodel is de bekende 1.4 TFSI, goed voor 150 pk. Het is meteen ook de minst vlotte A4, al heb je met een 0-100 km/h sprint in 8,9 seconden weinig te klagen. Daarboven vinden we een gloednieuwe 2.0 TFSI in twee varianten. De lichtste is 190 pk sterk en de sterkste levert een potige 252 pk. Behoorlijk sterk voor een viercilinder en qua prestaties ook niet mis: hij sprint in 5,8 seconden naar 100 km/h en piekt op 250 km/h.De dieselmotoren in de nieuwe A4
Het dieselgamma wordt gevormd door twee 2.0 TDI's en twee 3.0 TDI's. De eerste zijn viercilinders die respectievelijk 150 en 190 pk genereren. De beide 3.0 TDI's beschikken over twee cilinders meer en weten respectievelijk 218 en 272 pk te ontwikkelen. Afhankelijk van de motorisering levert Audi een handgeschakelde zesbak, een 7-traps S-tronic of een 8-traps tiptronic. Die laatste is voorbehouden aan de 272 pk sterke zescilinder TDI, terwijl de S-tronic de multitronic CVT's vervangt.De Audi A4 is als vanouds een voorwielaandrijver, maar Audi zal Audi niet zijn als het geen quattro-vierwielaandrijving aanbiedt. Op de 252 pk sterke 2.0 TFSI en de 190 pk sterke 2.0 TDI is het optioneel leverbaar, terwijl de sterkste 3.0 TDI standaard zijn vermogen over vier wielen verdeelt. Dat laatste is geen overbodige luxe want met 600 Nm had een 0-100 km/h sprint in 5,3 amper mogelijk geweest.
“Sfeervolle LED-verlichting in talloze kleurvarianten moet het interieur tot leven brengen.”
over de nieuwe Audi A4