Eerste review Volvo S60

Volvo is Latijn voor ‘ik rol’. En dat is toepasselijk, want sinds de overname door het Chinese Geely is de Zweedse fabrikant zonder twijfel ‘on a roll’. In Nederland vallen consumenten massaal voor de charmes van de strak gestileerde XC40, XC60 en V60. De nieuwe S60 is niet minder fraai en wordt door Volvo neergezet als sportsedan. Maar is hij dat wel?

Wat is er zo opvallend aan de Volvo S60?

Daar hoeven we niet lang over na te denken: zijn uiterlijk. De Volvo S60 is wat ons betreft de mooiste auto in zijn segment. Hij lijkt op de grotere S90, maar is een stuk beter geproportioneerd. Bovendien hebben de ontwerpers een vleugje sportiviteit toegevoegd in de vorm van een scherpe schouderlijn boven de achterwielen en een bijna onzichtbaar opstaand randje op de kofferklep. Daarbij komt nog dat de S60 in Nederland alleen als R-Design wordt geleverd: met onder meer een verlaagd onderstel, grote 18-inch lichtmetalen wielen (tot en met 20-inch is beschikbaar) en dubbele eindpijpen links en rechts. Buitengewoon smaakvol.

Wat is er goed aan de Volvo S60?

Wederom: zijn looks. Als dit een schoonheidswedstrijd was geweest, dan had de S60 al gewonnen. Zijn interieur is eveneens stijlvol en over het algemeen prima afgewerkt. In tegenstelling tot de vorige S60 is de nieuwe behoorlijk ruim van binnen. Zo kan een bestuurder van 1,90 meter goed ‘achter zichzelf’ zitten. De stoelen zitten uitstekend en zijn optimaal te verstellen voor een fijne zitpositie. Het infotainmentsysteem van Volvo is heel even wennen, maar als je eenmaal de weg weet in de menustructuur werkt het soepel en snel. Als je niet zoveel zin hebt om te swipen en klikken, kun je ook stemcommando’s gebruiken voor een aantal functies. Zeg ‘Ik heb het koud’ en de verwarming gaat een paar graden hoger. Wij reden overigens de 250 pk sterke T5 en die is stil, vlot en redelijk comfortabel (die van ons was uitgerust met 20-inch wielen). Hij stuurt strak, met een fijn gewicht in het stuurwiel. Zoals het een moderne premiumsedan betaamt, is de S60 voorzien van een hele rits veiligheidssystemen. De Volvo scoort extra punten met zijn gunstige prijs (ten opzichte van de directe concurrentie) en bovengemiddelde uitrusting.

Wat is er slecht aan de Volvo S60?

De 2,0 liter turbomotor klinkt wat hoger in de toeren rauw en amechtig. Hij werkt over het algemeen vloeiend samen met de standaard achttraps automaat, al moet die laatste soms te lang nadenken. In het interieur vallen een aantal zaken in negatieve zin op: het goedkope, krasgevoelige plastic op de middentunnel en de glanzend zwarte omlijsting van het infotainmentsysteem, waarop je snel stof en vingerafdrukken ziet. Tot slot zou het beter zijn om voor bepaalde functies een aparte knop op de middenconsole te hebben. Bijvoorbeeld: om de adaptieve cruise control uit te schakelen, moet je het systeem induiken en wat slepen en klikken. Dat zijn te veel handelingen, zeker als je onderweg bent.

Wanneer komt de Volvo S60 en wat kost-ie?

De S60 staat deze maand bij de dealers. Er zijn vijf uitvoeringen. Het leveringsprogramma start bij de 44.995 euro kostende T4, die wordt aangedreven door een 2,0 liter turbomotor met 190 pk. Een stap hoger staat de eerdergenoemde T5, die er tijdelijk ook als rijker uitgeruste Intro Edition is. Die laatste kost 48.995 euro, wat 500 euro meer is dan de gewone T5. De krachtigste S60-modellen zijn allemaal plug-in hybrides: de T6 Twin Engine (340 pk, 53.995 euro), T8 Twin Engine (380 pk, 56.995 euro) en T8 Polestar Engineered (405 pk, 64.995 euro). Alle S60’s zijn uitgerust met een achttraps automaat. De hybrides hebben vierwielaandrijving. Er komen geen dieselvarianten.

Wat vind ikzelf van de Volvo S60?

Ik ben verliefd geworden op de looks van de S60. Wat mij betreft overtuigt de T5-aandrijflijn daarentegen niet. Er mist verfijning. Wat rijbeleving betreft is de S60 evenmin een uitblinker. Hij hangt ergens tussen comfort en sportiviteit in. Is de auto een sportsedan, zoals Volvo beweert? Niet als T5. Wat hij wel is, is een gunstig geprijsde, competente middenklasse sedan. Eentje die qua design boven het maaiveld uitsteekt, maar voor de rest daar keurig onder blijft.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties