Audi A4
In de autowereld staat stilstand voor achteruitgang en als er één fabrikant niet graag geassocieerd wil worden met regressie, dan is dat Audi wel. Hoewel de A4 nog altijd tot de top in zijn klasse behoort betekent dat niet dat er niets te verbeteren viel. In Ingolstadt pretendeert men graag de voorsprong.
Fijngeslepen
Ook in het interieur bleven de aanpassingen summier en gezien de uitmuntende afwerkinggraad niet geheel onlogisch. De nadrukkelijk zakelijke inrichting daarentegen kon niet op ieders goedkeuring rekenen. Daar verandert ook het nieuwe stuurwiel, waar de vier ringen trots op prijken, helaas niets aan. Het binnenste van de A4 blijft zijn sobere insteek houden wat de ergonomie overigens wel ten goede komt. Een wijziging op dat vlak betreft het verbeterde MMI-systeem dat vanaf heden minder knoppen telt. Tevens rommelde Audi met de menustructuur en werd de grafische weergave ervan nogmaals onder de loep genomen. Stuk voor stuk kleine aanpassingen die het fijne multimediasysteem verder perfectioneren. Kritiek uitspreken is nog nooit zo lastig geweest.
Limousine of Avant
Moeiteloos nemen we plaats achterin de A4. Sinds de komst van de derde generatie is de wielbasis fors toegenomen en daar profiteren met name de passagiers achterin van. Het ruimteaanbod op de achterbank is nog altijd niet op regulier middenklasserniveau, maar de tijd dat een premiumalternatief krap was lijkt definitief voorbij. Slechts de hoofdruimte achter kan langere personen kopzorgen geven. Zowel voorin, als wat de laadruimte betreft heeft Audi de zaken eveneens riant voor elkaar. De bagageruimte meet in de door ons geteste limousinevariant 480 liter, wat desgewenst uit te breiden is naar 962 liter. Meer ruimte nodig? Dan is de Avant met maximaal 1.430 liter wellicht interessanter.
Explosief
Van de bagageruimte naar het motorcompartiment. Hier vinden we opnieuw een interessante tip voor de zakelijke rijder. Ons testexemplaar beschikt namelijk over de TDIe met 136 pk die speciaal toegespitst is op een zo zuinig mogelijk karakter. Met als gewenste resultaat natuurlijk de begeerde 20% bijtelling die het model verdiend dankzij een gemiddeld brandstofverbruik van 4,3 l/100 km, alsmede de CO2-uitstoot van 112 g/km. Waardes die in de praktijk zonder serieuze inspanning benaderbaar zijn, mits je niet te veel geniet van de prima prestaties van de geruisloze dieselmotor. Zeg nu zelf, voor een topsnelheid van 215 km/h en een acceleratie van nul naar honderd in 9,5 seconden hoeft niemand zich te schamen. Mede door het explosieve karakter van de TDI en het koppel van 320 Nm voelt de A4 verre van futloos aan.
Audi drive select
Een ontspannen rijgedrag past de vernieuwde A4 zowaar nog beter. Middels het optionele Audi drive select beslis je zelf over welk rijkarakter de A4 beschikt. Een druk op de knop beïnvloedt zowel de intensiteit van de stuurbekrachtiging als de gaspedaalrespons om de auto juist alert dan wel comfortabel te maken. Het € 300,- kostende systeem verandert overigens niets aan de demperinstellingen van de Audi. Die blijven te alle tijden op stevig staan. Deze typische Duitse afstelling blijft echter een fijn compromis tussen een snufje rijplezier en comfort op snelwegen. Idem dito qua besturing dat prettig vol aanvoelt en mooi uitgebalanceerd is tussen langzaam en sneller rijden. Eigenlijk het enige waarop we commentaar hebben zijn de remmen. Ze doen hun werk uitstekend, dat is het niet, maar het is de aanslag die weinig ruimte tot doceren toelaat. In de eerste centimeter geeft het pedaal namelijk niet of nauwelijks thuis om vervolgens meteen over te gaan tot vastbijten. Dat zijn we niet gewend van Audi’s.
Resumé
Strakgetrokken en verfijnd. Dat is in twee woorden de essentie van de vernieuwde Audi A4. Daarbij werden de zakelijke uitstraling en hoogwaardige kwaliteiten flink opgepoetst en ook de ergonomie werd naar een hoger niveau getild. Tezamen met gedegen rijafstelling, de fiscaal aantrekkelijke TDIe en het ruime interieur lijkt de Audi opnieuw klaar voor de hevige concurrentiestrijd. Of we de Audi op een voorsprong kunnen zetten lijkt ons vanwege de eveneens steengoede concurrentie niet op zijn plaats. Hier valt gewoon niets op af te dingen.