Autoverkopen augustus 2023: nog steeds in de lift, maar minder spectaculair dan eerst

Autoverkopen 2023 zitten in de lift maar niet meer zo spectaculair als eerst

In augustus 2023 zijn 27.825 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is 18,6 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar deze toename is minder spectaculair dan in de maanden ervoor. Dat heeft zo zijn redenen.

Afgelopen juli was de stijging nog 30,7 procent en in juni 2023 zelfs 38 procent. En nu dus 18,6 procent, een stuk minder. Dat komt omdat momenteel minder orders geschreven worden, zeggen Bovag en RAI Vereniging, die de cijfers elke maand samenstellen.

In de vorige maanden werden bovendien nog veel openstaande verkooporders uitgeleverd, zelfs uit 2022. Vanwege chiptekorten en leveringsproblemen konden die niet eerder gerealiseerd worden. Nu deze inhaalslag achter de rug is, zijn de showrooms weer vol en is de groei minder spectaculair. 

Elektrische auto minder gewild

Wat ook meespeelt, is dat de consument de hand op de knip houdt. Dit treft vooral de elektrische auto, constateren Bovag en RAI Vereniging. Het einde van het jaar komt steeds dichterbij en daardoor nemen veel consumenten een afwachtende houding aan. Want hoe gaan de toekomstige stimuleringsregelingen van het kabinet eruit zien? Komen er nog leuke subsidies of kortingen en wat zijn de definitieve plannen met de wegenbelasting vanaf 2026? Niemand die het nog weet.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Autoverkopen 2023 zitten in de lift maar niet meer zo spectaculair als eerst
Autoverkopen 2023 zitten in de lift maar niet meer zo spectaculair als eerst

Groei neemt verder af

De verwachting is dat de groei in de komende maanden verder afneemt. De Bovag verwacht over heel 2023 een totaal van circa 340.000 registraties. Dat zou een stijging van 9 procent ten opzichte van 2022 betekenen. 

Het populairste automerk van augustus 2023 is Kia met 2937 registraties. De top 5 van populairste automerken ziet er als volgt uit: 

  1. Kia (2937 registraties) 
  2. Volkswagen (2462) 
  3. Toyota (2454) 
  4. Tesla (1992)
  5. Peugeot (1618)  

De populairste auto van augustus 2023 is geen Kia, maar de Tesla Model Y, met 1228 registraties. De top 5 van populairste automodellen is als volgt: 

  1. Tesla Model Y (1228 registraties) 
  2. Kia Picanto (1066) 
  3. Peugeot 208 (911)
  4. Tesla Model 3 (750)
  5. Kia Niro (681)

Op de hoogte blijven van alle marktontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Autoverkopen 2023 zitten in de lift maar niet meer zo spectaculair als eerst
Autoverkopen 2023 zitten in de lift maar niet meer zo spectaculair als eerst
Autoverkopen 2023 zitten in de lift maar niet meer zo spectaculair als eerst

Citroën, Cupra en Mini leveren in 

Renault (ruim 50 procent in de plus) en Tesla (bijna 900 procent) zijn grote winnaars tot nu toe. Maar waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Citroën bijvoorbeeld dat het aantal registraties in januari-augustus 2023 zag kelderen van 6451 naar 5052 in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Medio oktober onthult Citroën de nieuwe Citroën ë-C3, maar voordat die elektrische auto op de markt komt, zitten we waarschijnlijk al lang en breed in het nieuwe jaar.

Ook Cupra levert in (2023 vs: 2022 919-1171), zij het minimaal. Mini staat eveneens in de min en ging van 4123 naar 3597 registraties. Maar het heeft wel eindelijk de nieuwe elektrische Mini onthuld, die volgend jaar op de markt komt.

Blije en teleurgestelde Britten

Jaguar zinkt nog dieper (van 172 naar 140 registraties) terwijl Land Rover juist stevig in de lift zit (van 1033 naar 2315), vooral dankzij de peperdure Range Rover en Range Rover Sport.

Bij de Chinese merken komt MG dankzij de MG4 op stoom, met 3605 registraties (2022: 1024). Van de aankondiging van een compacte elektrische MG in Polo-formaat, die al in 2024 op de markt komt, zullen de Europese merken niet blij worden. Pas in 2025 komt het antwoord uit Europa, met de Renault 5 en de Cupra Raval. Het populairste Chinese model is en blijft de Lynk & Co 01 (5635 registraties).

Behalve Citroën staat ook Honda er niet al te best voor. Werden in januari-augustus 2022 nog 822 modellen geregistreerd, dit jaar zijn daar 509 stuks van overgebleven. Gelukkig voor de dealers zijn hulptroepen onderweg met de e:Ny1 en de ZR-V, al moet je wel diep in de buidel tasten.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties