Zesvoudig rallykampioen Lancia Delta HF Integrale gaat weer racen ... als elektrische auto

Zesvoudig rallykampioen Lancia Delta HF Integrale gaat weer racen ... als elektrische auto

De Lancia Delta HF Integrale is de succesvolste rallyauto ooit: met zes constructeurstitels, vier rijderskampioenschappen en zesenveertig gewonnen rally's. Je zou dus verwachten dat de oude meester op zijn lauweren mag rusten, maar niets is minder waar. De Delta HF Integrale moet vanaf 2022 toch weer vol aan de bak, in het World Rallycross Championship, als 680 pk sterke elektrische auto. 

Het World Rallycross Championship gaat volgend jaar elektrisch. En het Franse GCK Motorsport-team maakt daarvan gebruik om een legendarische klassieker terug te halen naar het kampioenschap. Dit is de Lancia Delta Evo-e, een originele Delta HF Integrale met een elektrische aandrijflijn van de Oostenrijkse specialist Kreisel Electric. In 2022 gebruiken alle veertien auto's in het World Rallycross Championship dezelfde elektromotoren.

Lancia Delta HF Integrale met 680 pk en 880 Nm

De Delta Evo-e wordt aangedreven door twee motoren met een gecombineerd vermogen van 680 pk en 880 Nm instant koppel. Volgens GCK Motorsport accelereert de Lancia daarmee sneller dan een Formule 1-auto. GCK Motorsport is ook het bedrijf achter de GCK Evo-e, een elektrische hot hatch die als basis een Lancia Delta HF Integrale 16V gebruikt. Hij heeft geen 2,0-liter turbomotor meer, maar een 200 pk sterke elektromotor. 

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Zesvoudig rallykampioen Lancia Delta HF Integrale gaat weer racen ... als elektrische auto

Een van de allerbeste hot hatchbacks ooit

De Lancia Delta HF Integrale is een homologatieversie van de Lancia Delta en wordt gezien als een van de beste hot hatches ooit. Er zijn grofweg vier versies: de 8V (185 pk), de 16V (200 pk), de Evo (210 pk) en de Evo 2 (215 pk). De eerste twee hebben een slankere carrosserie, met hoekige, in de wielkasten gelaste verbreders. Bij de Evo en Evo 2 zijn de zijpanelen en uitgebouwde wielkasten uit één stuk geperst. 

Zes constructeurstitels in het WRC achter elkaar

Alle Delta HF Integrales hebben vierwielaandrijving en een handgeschakelde vijfbak. Lancia won het Wereldkampioenschap Rally zes keer achter elkaar met de Delta HF 4WD en de Delta HF Integrale (van 1987 tot en met 1992). Ook schreef het merk vier rijderstitels op zijn naam (1987, 1988, 1989 en 1991). Van de tweede (1993 - 1999) en derde generatie Delta (2008 - 2014) kwam nooit een performanceversie.

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties