Nieuws

Heiligschennis?

Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta Integrale! Maken hem elektrisch

We roepen niet zo snel 'heiligschennis!', maar in dit geval kunnen we het s-woord nog maar nét inslikken. Want de motor verwijderen uit een Lancia Delta HF Integrale en hem elektrisch maken is toch wel controversieel. De 2,0-liter turboviercilinder gaf de Integrale nou juist zijn karakter.

Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch

De Lancia Delta HF Integrale is een homologatieversie van de Lancia Delta en wordt gezien als een van de beste hot hatches ooit. Er zijn grofweg vier versies van: de 8V (185 pk), de 16V (200 pk), de Evo (210 pk) en de Evo 2 (215 pk). De eerste twee hebben een slankere carrosserie, met hoekige, in de wielkasten gelaste verbreders. Bij de Evo en Evo 2 zijn de zijpanelen en uitgebouwde wielkasten uit één stuk geperst. Alle Delta HF Integrales hebben vierwielaandrijving en een handgeschakelde vijfbak. Lancia won het Wereldkampioenschap Rally zes keer achter elkaar met de Delta HF 4WD en de Delta HF Integrale (van 1987 tot en met 1992). Ook schreef het merk vier rijderstitels op zijn naam (1987, 1988, 1989 en 1991).

Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch
Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch
Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch

GCK Evo-e gebaseerd op Lancia Delta HF Integrale 16V

GCK - het bedrijf achter deze elektrische Delta Integrale - is een Frans rallycrossteam. Het volgt de bescheiden trend van het elektrificeren van klassiekers (zelfs fabrieken als Jaguar en Volkswagen zijn ermee begonnen) en presenteert de GCK Evo-e. Laat je niet foppen door de toevoeging Evo; deze stekker-Lancia is gebaseerd op een Delta HF Integrale 16V, dat kun je zien aan onder meer de wielkasten en de motorkap. De 2,0-liter turbomotor is verwijderd. Ervoor in de plaats kwamen twee elektromotoren met een nog onbekend vermogen, een batterijpakket en de nodige verstevigingen aan het chassis (om de zware accu te kunnen dragen). GCK wil 47 exemplaren van de Evo-e bouwen, waarvan 11 voor de rallysport.

Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch
Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch
Onverlaten slopen motor uit Lancia Delta HF Integrale! Maken hem elektrisch
Redactie
Door Redactie

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers