De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien

De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien

Wil je weten hoe de milieuverhoudingen liggen tussen Europa en de Verenigde Staten? Dan hoef je alleen maar naar het wagenpark te kijken. Hier rijden we in driepittertjes met turbo, daar heeft de kolossale Cadillac Escalade gewoon nog een atmosferische 6,2-liter V8.

Een Amerikaanse vriendin van mij rijdt in een GMC Yukon Denali. Heeft ze nodig, zegt ze, want ze heeft twee kinderen. Onzin! Niemand heeft zo’n grote suv nodig. De Cadillac Escalade – een luxer aangeklede Chevrolet Tahoe/Suburban/GMC Yukon – meet 5,35 meter in de lengte. En dat is de ‘korte’ versie. Er is ook een Escalade ESV, die maar liefst 5,76 meter (!) lang is. 

Geen starre achteras meer

De vorige generatie (2015 – 2020) was een echte dinosaurus, met een primitieve starre achteras en bladveren (de grote suv’s van General Motors zijn gebaseerd op pick-up trucks). In de nieuwste Escalade stapt Cadillac eindelijk over op een onafhankelijke achterwielophanging, al heeft hij nog steeds een apart ladderchassis. Magnetische schokdempers en luchtvering zijn optioneel. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Nu ook met turbodiesel

In de torenhoge neus van de Escalade ligt een 6,2-liter V8 met 420 pk en 623 Nm, die Cadillac zonder ironie aanduidt als EcoTec3. Het merk geeft nog geen verbruikscijfers op, maar in de GMC Sierra en Chevrolet Silverado haalt hij gemiddeld niet meer dan 1 op 7,6. Voor het eerst lepelt Cadillac nu ook een turbodiesel voorin de Escalade: een 3,0-liter zescilinder met 281 pk en 623 Nm.

Gebogen OLED-schermen

Het interieur oogt op het eerste gezicht erg fraai, met een licht gebogen instrumentencluster (OLED). Het bestaat uit drie schermen: 7,2 inch links, 14,2 inch recht voor de bestuurder en 16,9 inch rechts. De kofferbak van de Escalade is immens. Met beide zitrijen weggevouwen, kan er bijna 3100 liter aan bagage mee.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
De nieuwe Cadillac Escalade kun je vanuit de ruimte zien
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties