Audi Q7

Bovenaan de Q-lijn van Audi prijken de Q7 en Q8. Zoals de typeaanduiding al doet vermoeden is de Audi Q7 de kleinere van het stel, al is het woord ‘klein’ hier een relatief begrip. De Audi suv kent nog steeds flinke afmetingen. Q7-rijders hebben ten opzichte van de Q8 als voordeel dat de Audi Q7 7-persoonscapaciteiten heeft. Wie zijn Audi Q7 sportiever wil hebben kan uit de voeten met de rappe SQ7.

Audi

De Audi Q7 is groot en statig

Het verschil tussen de Audi Q7 en Audi Q8 behelst slechts enkele centimeters. De Q7 is van het tweetal de meer traditioneel vormgegeven. Hierdoor heeft de Q7 ruimte voor een (optionele) derde zitrij, waar met name kinderen prima voor langere tijd kunnen plaatsnemen. Hoewel de Audi ‘Jeep’ voorzien is van de befaamde quattro-aandrijving, gaan maar weinig Q7-rijders buiten de gebaande paden. Het is juist dat grote en statige uiterlijk, gecombineerd met het luxe interieur, wat de grote suv begeerlijk maakt.

Dit uiterlijk was al vanaf de eerste introductie een schot in de roos. De imposante ‘single frame-grille’ is direct herkenbaar, en ook het lijnenspel over de flanken is onmiskenbaar Audi. De uitgeklopte wielkasten maken een krachtig en stoer geheel. De auto is groot, maar dankzij de scherpe styling oogt hij toch sportief.

Ruim en fraai interieur

Van binnen is het natuurlijk puur Audi wat de klok slaat. Het interieur van de Q7 is strak en zakelijk vormgegeven, met mooie materialen en een bijzonder goede afwerking. Comfort en luxe heeft de Q7 hoog in het vaandel staan, en dat zie je terug. Vrijwel iedere denkbare luxe is aanwezig of als optie leverbaar. Zoals eerder aangegeven is de Audi erg groot, en dat vertaalt zich terug naar het ruime interieur. Aan beenruimte geen gebrek en ook hoofdruimte is er voldoende. Enkel mensen die op de achterste zitrij plaatsnemen, houden het minder lang vol. Is deze zitrij ingeklapt, dan ontstaat er een riante en vlakke laadvloer.

Wanneer kwam de Audi Q7 op de markt?

Al in 2006 rolden de eerste Audi’s Q7 van de band. De Duitsers waren niet de eerste in dit segment. De BMW X5 en Mercedes M-klasse (nu de GLS) waren er eerder. Desondanks wekte de Q7 indruk. Het basismodel werd uitgerust met een 3.0 zescilinder TDI-dieselmotor. Wie benzine wilde rijden, kreeg automatisch een V8 onder de kap. In 2007 baarde Audi opzien door een enorme V12 diesel in de Q7 te lepelen. Het blok, afgeleid van de dieselmotor waarmee Audi dat jaar de 24 uur van Le Mans won, had een motorvermogen van 500 pk en 1000 nm koppel.

In 2010 kreeg de Q7 een kleine facelift. De ontwerpers maakten de Q7 iets ranker, gaven hem een iets andere grille en andere koplampunits. Ook werd led dagrijverlichting standaard. Tevens nam Audi het motorenaanbod onder handen. De krachtbronnen werden veelal iets schoner maar ook krachtiger.

Tweede generatie

Vier jaar later introduceerde Audi de tweede generatie Q7. De auto kreeg een met chroom omlijste grille, strakkere lijnen en iets scherpere hoeken. Bij elkaar opgeteld maakte gaf de Q7 een minder pompeus uiterlijk. Ingrijpend aan het nieuwe model was het gewichtsverlies van liefst 325 kg, te danken aan lichtgewicht materialen als bijvoorbeeld aluminium. Ook werd de Q7 iets kleiner, maar dit ging niet ten koste van de praktische bruikbaarheid. Het nieuwe model bood meer hoofdruimte én beenruimte. In de tweede generatie was een derde zitrij niet langer standaard, maar een optie. Met de komst van de tweede generatie kwam Audi ook met de SQ7, voorzien van krachtige V8 diesel. Daarnaast werd de deels door diesel aangedreven Audi Q7 E-tron geïntroduceerd. Deze plug-in hybride maakte een verbruik van 1 op 58 mogelijk, in theorie dan. Bestuurders moesten de plug-in dan wel trouw opladen na elke 56 km.

In 2019 werd de tweede generatie Q7 iets aangepast, met onder andere nieuw getekende koplampen, een iets gewijzigde grille, en een horizontale chroomstrip die de lichtunits met elkaar verbindt. Ook het interieur kreeg een kleine update.

Wat kost een Audi Q7?

Al sinds zijn introductie is de Q7 een statussymbool. De vraag ‘hoe duur is een Audi Q7?’ wordt dan ook meermaals gesteld. De laagste Audi Q7 nieuwprijs ligt boven de 80.000 euro. Dan rijd je met de TFSI e, een hybride dus. Wie de enkel door fossiele brandstoffen aangedreven versie prefereert is ongeveer 90.000 euro kwijt. Zeker dankzij de deels elektrische uitvoering valt de Audi Q7 prijs technisch net iets voordeliger uit dan zijn concurrenten van BMW en Mercedes. Wil je een Audi Q7 leasen? Reken dan op een maandbedrag van meer dan 900 euro (gebaseerd op een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 10.000 per jaar). De snelle SQ7 staat bij je op de oprit als je ruim 170.000 euro naar de dealer brengt. Voor wie dit allemaal te duur is, kan kijken naar de Audi Q7 prijs tweedehands. Omdat de auto al jaren in productie is, is het aanbod groot.

Welke versies zijn er van de Q7?

Er zijn verschillende Audi Q7 uitvoeringen te bestellen. Onderling verschillen deze qua aandrijflijn en interieur. Allen zijn ze voorzien van een automatische versnellingsbak. Deze uitvoeringen zijn momenteel te bestellen.

Audi biedt de Q7 in drie verschillende uitvoeringen aan. Afhankelijk van welke je kiest zijn bepaalde luxe toevoegingen standaard of optioneel. De Pro Line is de basisuitvoering. Wie hiervoor kiest krijgt al een behoorlijk complete Q7. Echte snelheidsmaniakken kiezen voor de SQ7, die qua uitvoering buiten de uitrustingsniveau’s valt. Deze versie is volledig compleet en voorzien van alle denkbare opties.

Audi Q7 review: wat vonden we er van?

Autoreview.nl heeft meerdere tests van de Q7. Lees ze hieronder:

Laat, maar goed: Audi Q7 - AutoReview.nl
Audi Q7 - AutoReview.nl
Autotest | Audi Q7 TDI e-tron quattro - AutoReview.nl

Exclusieve Audi (Q7) verhalen

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers