Land Rover Range Rover Sport
Sinds de introductie van de Freelander in 1996 heeft Land Rover bijna tien jaar lang geen uitbreiding op haar modellengamma doorgevoerd. Maar ook voor de terreinreus was het onvermijdelijk om een sportievere weg in te slaan. Niet alleen zag Land Rover klanten overlopen naar de concurrentie, maar bovendien was er voor de fabrikant een nieuwe doelgroep aan te spreken. Zodoende werd er begin deze eeuw opdracht gegeven voor de ontwikkeling van een sportieve Range Rover.
Range Rover
Ondanks dat Land Rover de technische basis van de Discovery heeft genomen mag het model zich scharen onder Land Rover’s exclusieve ‘Range Rover’-label. De styling maakt dat in één oogopslag duidelijk en de overeenkomsten met zijn grote broer zijn evident. Zeker wie geen kenner is zal de modellen zomaar met elkaar kunnen verwarren en de Sport zien als een in trainingspak gehulde Range Rover. Geheel ongelijk kunnen we je in dat geval niet geven, ware het niet dat de Sport geen enkel carrosseriepaneel met de Range Rover deelt. Wie een tweede blik werpt ziet de verschillen overduidelijk. De Range Rover heeft een veel hoekiger gevormde motorkap, imposanter front en een bijna geheel verticale achterzijde. De Sport daarentegen heeft een veel dieper doorgetrokken voorbumper met indrukwekkende luchtinlaten en eenzelfde stijl aan de achterzijde. Vergeet ook de forse achterspoiler niet. Waar we bij de Range Rover vooral van een statige Britse aristocraat spreken doet de Sport ons meer denken aan de snelle zakenlui in hartje Londen.
Facelift
De reden dat wij met de Range Rover Sport op pad zijn heeft overigens alles te maken met de facelift die het model recentelijk heeft ondergaan. Samen met de Range Rover en de Discovery tilde Land Rover ook de Sport naar een hoger plan. Met vernieuwde voor- en achterbumpers, modern ogende LED-lichtunits en nieuwe luchtroosters in zowel de spatborden als de grille vertoont het model ondanks zijn inmiddels vijfjarige jubileum geen enkel rimpeltje. Eerder pure kracht en een charisma van jewelste.
Supercharged
Van pure kracht is zeker in dit geval sprake. Wij zijn namelijk op pad met één van de lekkerste krachttermen die de autobranche heden ten dage nog kent: ‘Supercharged’. Een magisch woord dat bij de liefhebber geen enkele uitleg behoeft. Al bij het starten van de motor klinkt een indrukwekkende diepe brom veroorzaakt door de acht zuigers die tevreden door de cilinders glijden. Stilte is wat erop volgt. De enorme krachtsexplosie die het blok kan opwekken wordt in stilstand en bij constante snelheden nimmer overdreven ten gehore gebracht. Geen woorden maar daden. En daden, daar is sprake van. Geholpen door de heerlijk klinkende Supercharger ontwikkelt het 5.0 liter V8 blok een vermogen van 510 pk en een koppel van 625 Nm. Dat er daardoor maar 6,2 seconden voor nodig zijn om de 100 km/h-grens te doorbreken klinkt logisch, maar wie bedenkt dat er bijna 2.600 kg in beweging moet worden gezet wordt even stil.
Overweldigend
Rustig nagedacht over die statische cijfers? Op papier best indrukwekkend, maar in de praktijk overweldigend. Zodra je het gaspedaal in beroering brengt begint er in het vooronder een grommend klankenspel te ontwikkelen dat kort daarna ervoor zorgt dat de neus zich optrekt, de inzittenden volop in hun heerlijke lederen zetels worden gedrukt en de automaat uit zijn ruststand wakker moet worden om ervoor te zorgen dat continue het juiste toerental wordt aangehouden. Grommend en roffelend worden de verzetten zonder enige schok afgewerkt en lijkt de krachtontwikkeling niet te stoppen. Binnen no-time bereik je de 200 km/h-grens en lijkt de koek nog lang niet op. Ondertussen vertonen zowel bestuurder als bolide geen enkel spoortje van moeite. De heerlijke stoelen en geweldige isolatie van het interieur zorgen voor een comfortabele ambiance. Armpje nonchalant op de aan de stoel gemonteerde leuning, één hand aan het stuur en ineens begrijp je waarom die Range Rover’s je altijd zo opdrukken op de snelweg. Het gaat zo gemakkelijk.
Rivaliteit
Sport. Dat is waar het in deze natuurlijk om draait. BMW en Porsche hebben met respectievelijk de X5 en de Cayenne bewezen dat een SUV net zo sportief kan rijden als een gemiddelde middenklasser. Land Rover had zich daar ongetwijfeld graag bij aan willen sluiten, maar maakt dat met de Range Rover Sport maar ten dele waar. Natuurlijk zorgt de indrukwekkende krachtsexplosie voor een sportief gevoel dat zijn weerga niet kent, maar sportiviteit is meer. Sportiviteit zit ‘em vooral ook in de manier waarop de auto bochten verslindt. De Range Rover Sport is daar simpelweg te zwaar voor. De besturing is redelijk communicatief, maar door het hoge wagengewicht en dito zwaartepunt voel je de carrosserie veel meer in beweging dan bij de genoemde Duitse tegenstrevers. Het Adaptive Dynamics-systeem probeert zoveel mogelijk van die koetsbewegingen tegen te gaan, maar bij een forse rempoging duikt de neus merkbaar richting het asfalt. In de bochten blijft de carrosserie redelijk vlak, maar ook hier wordt het niveau van de X5 en Cayenne zeker niet behaald. Wanneer de speciale ‘Dynamic-stand’ wordt geactiveerd (exclusief voor de Sport) wordt de motor weliswaar nog wat feller, de versnellingsbak nog alerter, de besturing iets directer en zakt de auto wat dichter naar het asfalt, maar het is en blijft geen sportman zoals de BMW en Porsche dat zijn.
Comfort
Dat de Range Rover Sport zijn toevoeging Sport toch met glans mag dragen wordt duidelijk als je het model vergelijkt met de andere modellen binnen het Land Rover-gamma. Want ten opzichte van de rest van het gamma is dit zeker de sportiefste van het stel. Dat alles wel met behoudt van de voor Land Rover zo kenmerkende eigenschappen; het interieur is weelderig en voorzien van mooie materialen, de afwerking is van een hoog niveau, de aandacht voor details groot en van gebrek aan voorzieningen is geen sprake. Midden in het dashboard is een groot kleurenscherm gemonteerd dat dankzij het touchscreen gemakkelijk de functies van het prettig klinkende Harman Kardon audiosysteem, het uitstekende navigatiesysteem en de vele instellingen van de auto weet te bedienen. Dwalen de ogen via de brede console daaronder af richting de versnellingspook dan zien we daarachter de inmiddels welbekende draaiknop van het Terrain Response-systeem. Dankzij uitgekiende elektronica zijn hiermee de standen in te schakelen die terreinrijden tot kinderspel maken. Een nader betoog wijden we hieraan dit keer niet, daar zijn we bij de Range Rover en de Discovery 4 al diep op ingegaan. Maar geloof ons, ook deze Range Rover Sport weet te overtuigen in het terrein.
Kanttekeningen
Bij een testosteronmachine als deze Supercharged Brit heb je al snel de neiging om alles wat krom is recht te praten. Stap achter het stuur, geniet van de heerlijke stoelen en de prachtige materialen, start vervolgens de heerlijke klinkende en overweldigende V8 en je bent verkocht. Maar er zijn meer kapers op de kust. Eerder al haalden we de Cayenne en de X5 aan. Beiden weten eveneens een heerlijk gevoel op te wekken, maar weten bovendien veel meer dan de Range Rover Sport op dynamiek te scoren. De Sport positioneert zich op dit vlak dan ook tussen de sportievelingen als de X5 en Cayenne en de meer op comfort gerichte Q7 en ML-klasse. Maar goed, dat is afhankelijk van je wensen als bestuurder. Echt een beperking biedt het benzinemotorengamma. Op dat gebied is enkel deze Supercharged V8 leverbaar. Het dieselgamma is wel compleet en bestaat uit drie motoren: de 3.0 TDV6 met 211 of 245 pk en de 3.6 TDV8 met 272 pk. Kies je voor die heerlijke Supercharged V8 dan dien je rekening te houden met een behoorlijke dorstigheid. Land Rover claimt 12% te hebben bespaard ten opzichte van de vorige V8, maar met een verbruik van 14,9 l/100 km scoren zijn concurrenten alsnog aanzienlijk beter. Bovendien is het verbruik bij lange na niet te halen als je het vermogen ook aan gaat spreken. Eén op vijf komt eerder in de richting. Om over de CO2-uitstoot nog maar te zwijgen. En als we dan toch in de negatieve spiraal zitten: de ruimte binnenin valt tegen. Wie de Range Rover Sport in de spiegel op ziet duiken of ernaast staat verwacht een zee aan binnenruimte. Zowel voor- als achterin valt dat gewoonweg tegen. En met zware boodschappen is de vloer van de bagageruimte wel erg hoog.
Conclusie
Met de Range Rover Sport doet Land Rover een aanval op sportieve SUV’s als de X5 en Cayenne, maar dat lijkt te hoog gegrepen. Hij rijdt niet zo sportief als beide Duitsers en weet minder gunstige verbruikscijfers neer te zetten. Behalve dat is het aanbod aan benzinemotoren beperkt en valt de ruimte tegen in vergelijking met zijn voorkomen. Maar dat neemt niet weg dat deze Supercharged SUV één brok emotie is. Zodra de V8 in het vooronder begint te roffelen, je plaats hebt genomen in de heerlijke lederen zetels en je alle 510 paardenkrachten aanspreekt is het puur genieten. Hoog gezeten boven het overige verkeer voel je je heer en meester. En daar komt nog bij dat ook deze Range Rover, ondanks zijn sportieve bedoelingen, een ster is in het terrein.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.