Audi R8 R Tronic
De Audi R8 is de eerste echte sportauto uit Ingolstadt. En Audi geeft daarmee direct een statemant af richting de concurrentie. De R8 oogt indrukwekkend, heeft fantastische prestaties en zijn rij-eigenschappen geven deze auto met recht het predikaat sportbolide.
Ondanks Audi’s jarenlange ervaring in de autosport is het van een echte sportauto nog nooit gekomen. De fabrikant uit Ingolstadt behaalde jaar na jaar vele grote successen. Dat begon al in de jaren dertig toen de bolides van Auto Union de ene Grand Prix na de andere op hun naam schreven. En wat te denken van het succes dat Audi behaalde met de in de jaren tachtig gepresenteerde Audi Quattro. Het meest bekend zijn nog wel de recente overwinningen op Le Mans. Sinds 1999 heeft Audi veelvuldig deze 24-uurs race op haar naam weten te schrijven. Het werd dus de hoogste tijd om al die ervaring te verpakken in een raceauto voor de openbare weg. De in 2003 op de IAA in Frankfurt gepresenteerde conceptcar Le Mans quattro was daarvan het eerste tastbare resultaat en een vroege voorbode voor de R8.
Design
Het design van de Audi R8 straalt absolute kracht, snelheid en sensatie uit. Zijn typische single-frame grille, de agressief uitkijkende koplampunits met LED-verlichting en de imponerende lichtmetalen wielen bevestigen dit. Aan de achterzijde zien we prachtig geïntegreerde uitlaatpijpen en lichtunits die een driedimensionale uitstraling hebben. De diffusor in de achterbumper geeft een knipoog naar de R8 en R10 raceauto’s die op Le Mans hun overwinningen behaalden.
Cockpit
Het race-DNA van het exterieur is ook doorvertaald naar het binnenste van de R8. Eenmaal ingestapt wordt uitgekeken op een cockpit die geheel op de bestuurder is gericht. Wie kiest voor carbon inleg krijgt nog duidelijker het gevoel in een sportauto te hebben plaatsgenomen. Audi heeft er veel aandacht aan besteed om de racy sfeer te benadrukken, maar heeft daarbij het praktische karakter niet uit het oog verloren. De knoppen en bedieningselementen zijn duidelijk en overzichtelijk geplaatst. Precies zoals we dat van Audi gewend zijn. Bovendien is er ruimte voor de nodige luxe. De stoelen zijn optioneel elektrisch te verstellen, MMI maakt de bediening van de elektronica eenvoudig en het Bang & Olufsen audiosysteem streelt de oren. Het vele leer, alcantara en aluminium is alleen van de hoogste kwaliteit en de afwerking is subliem. Een prachtig designhoogstandje is de versnellingspook.
4.2 liter V8
Niet alleen mooi om te zien, maar ook indrukwekkend van binnen is de motor. Onder de glazen kap gaat een 4.2 liter V8 schuil. De motor is in het midden van de auto geplaatst en zorgt daardoor voor een fantastische gewichtsverdeling en optimale wendbaarheid. Opvallend aan de motor is dat deze gebruik maakt van dry sump-smering in plaats van een onder de motor geplaatst carter. Dit heeft als voordeel dat de motor lager geplaatst kon worden en dat ook tijdens supersnel bochtenwerk de smering optimaal is. De direct ingespoten V8 ontwikkelt een vermogen van 420 pk bij 7.800 tpm en een koppel van 430 Nm bij 5.500 tpm. Mede dankzij het veelvuldig gebruikte aluminium weegt de R8 ‘slechts’ 1.560 kg en is de nul naar honderd sprint in 4,6 seconden voltrokken. Audi is daarbij niet kinderachtig en heeft de topsnelheid niet begrensd. De R8 doorbreekt daarmee de 300 km/h-grens.
Rij-eigenschappen
Cijfers zijn mooi, maar uiteindelijk gaat het erom hoe de R8 dit in de praktijk brengt. En dat is in één woord ‘machtig’ te noemen. Wanneer de sleutel wordt omgedraaid ontwaakt de V8 met een heerlijke diepe grom. De toon is gezet en de verwachting nog hoger. De eerste paar versnellingen worden snel doorlopen en daarbij valt het hakerige karakter van de R-Tronic versnellingsbak op. Deze bak kan worden gezien als een gerobotieersde handbak en is de basis gelijk aan de e-gear van Lamborghini. Het koppelen gaat vanzelf, maar bij het overschakelen moet wel even het gas worden gelift om het schakelen soepel te laten verlopen. De versnellingsbak kon ons niet bekoren, want er valt nimmer soepel mee te rijden. Tijdens echt sportief rijden is dat niet zo’n probleem, maar wie een ‘gewone’ rit maakt zal het al snel gaan irriteren. Maar verder niets dan lof over zijn aandrijving. De V8 zorgt voor een indrukwekkende acceleratie en een bijpassende sound. De motor brult het uit wanneer er vol op het gas wordt gegaan. In elke versnelling is een minimale beweging met de rechtervoet voldoende om de R8 razendsnel richting de horizon te doen verdwijnen. Zoals we van snelle Audi’s gewend zijn wordt het vermogen daarbij op alle vier de wielen overgebracht. Dat zorgt onder alle omstandigheden voor een enorm pak grip. Zelfs wanneer in de bochten flink gas wordt gegeven is de R8 niet snel van de wijs te brengen. De besturing is daarbij lekker direct en de sportieve beleving zeer hoog. Kortom, Audi kan zakelijke sedans en stationwagons bouwen maar ook echte sportauto’s.
Praktisch voor alledag?
Ondanks Audi’s goede bedoelingen om van de R8 een sportauto voor alledag te maken is dat niet het geval. En dat hoeft ook helemaal niet, want de R8 is – de naam zegt het al – een sportauto. De R8 biedt weinig bagageruimte, is hard geveerd en op de snelweg wordt het motorgeluid op termijn vervelend. Bovendien is de uitrusting redelijk beperkt en maken de opties de auto peperduur.
Conclusie
Audi heeft zijn weg gevonden in het sportauto-segment. Met de R8 geeft Audi een duidelijk statement af naar de concurrenten. Want ja, ook Audi kan sportauto’s bouwen met een fantastisch karakter en een dito uitstraling. En dat de auto niet voor alledaags gebruik geschikt is, mag nimmer als een nadeel worden gezien. Wel een nadeel is dat de R8 verslavend werkt. Wanneer de auto in de garage staat zal zijn eigenaar een wel heel sterk karakter moeten hebben om niet wéér in te stappen en nog een rit te maken. Wie eenmaal in de R8 heeft gereden, z’n fantastisch V8 heeft horen brullen en de indrukwekkende acceleratie heeft gevoeld is verslaafd.