Tests

Kampioen snelladen

Audi E-Tron GT: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Maximaal 487 kilometer is de officiële actieradius van de Audi E-Tron GT. Maar die opgave geldt voor de basisversie op 19-inch wielen. Onze testauto is een Edition Zero op 21-inch wielen, dus mogen we slechts 449 kilometer verwachten. Wat blijft van dat bereik over als we met 100 of 130 km/h over de snelweg zoemen? We namen de proef op de som.

Audi E-Tron GT: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Audi geeft voor de E-Tron GT een officiële actieradius op van 449 – 487 kilometer. Die getallen komen niet overeen met het officiële verbruik van 19,9 – 21,8 kWh/100 km, maar dat is bij alle elektrische auto’s zo (het is een van de mysteries van de WLTP-meetmethode).

Zoals gezegd, de gunstigste cijfers gelden voor de basisversie van de Audi E-Tron GT met 19-inch lichtmetalen wielen. Onze testauto is een met opties afgeladen Edition Zero op 21-inch wielen, dus mogen we blij zijn als we op een volle batterij 449 kilometer bereik halen. En dat halen we dan ook niet.

Audi E-Tron GT: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Audi E-Tron GT: actieradius bij 100 km/h

Bij een constante snelheid van 100 km/h komt het verbruik van de Audi E-Tron GT uit op 20,1 kWh/100 km, wat neerkomt op een actieradius van 416 kilometer. We hebben de airco op automatisch, zoals de meeste gebruikers zullen doen, en houden de auto in de Comfort-stand. Er is ook nog een Efficiency-modus.

Vaker onze elektrische actieradiustesten lezen?

Abonneer je op de Auto Review-nieuwsbrief.

Met een verbruik van 20,1 kWh/100 km doet de Audi E-Tron GT het iets beter dan de Porsche Taycan met Performance Battery Plus (380 pk, 83,7 kWh netto). Op een zonnige lentedag reden we die naar een verbruik van 21,3 kWh/100 km en dus een bereik van 393 kilometer.

Audi E-Tron GT: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Audi E-Tron GT: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Audi E-Tron GT: actieradius bij 130 km/h

De Audi heeft het voordeel dat hij bij 20 graden buitentemperatuur aan de slag mocht en dat de Porsche het moest doen met minder dan 10 graden. Bij 130 km/h is het verschil tussen de twee behoorlijk fors. De E-Tron GT komt tot 24,0 kWh/100 km (348 kilometer) en de Taycan tot 28,8 kWh/100 km (291 kilometer).

Aan het juiste laadstation kunnen beide een snelheid halen van 270 kW (wij kwamen tijdens onze testweek tot maximaal 260 kW met de Audi E-Tron GT). Dat betekent dat de batterij meestal binnen 20 minuten weer voor 80 procent vol zit. Daarmee zijn de Audi en de Porsche de twee snelst ladende elektrische auto's van dit moment.

Remco Slump
Door Remco Slump

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers