Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint

Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint

Koffie moet je leren drinken. Net als bier. Na onze eerste slok van de Jeep Renegade met driecilindermotor waren we nog niet meteen verkocht. Maar we zetten door en na een week hadden we de smaak te pakken.

Soms zit een testauto ons als gegoten. Dan nemen we plaats, stellen we de stoel, het stuur en de spiegels goed in en zijn we volkomen content. Maar met de Jeep Renegade wil het aanvankelijk niet boteren. De zitpositie is onhandig voor mensen met lange benen, want tussen het stuur en de middenconsole is weinig ruimte voor je rechterbeen.

Ook frappant: het touchscreen komt zo ver de cabine in, dat we de eerste kilometers het gevoel hebben náást het scherm te zitten in plaats van ervoor. De ronde pookknop is bovendien te glad en de besturing is wat zoekerig rond de middenstand. Ook zijn we niet hoteldebotel van de nieuwe driecilindermotor: zijn vermogen van 120 pk is te laag om de sprintstopwatch onder de 11 seconden te krijgen en hij nagelt luider dan zijn concurrenten.

Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint

Jeep Renegade facelift: stoere verschijning

We moeten het Jeep nageven: sinds de facelift is de Renegade een nog stoerdere verschijning. Dankzij het felle led-licht staren de ronde koplampen je nog indringender aan. Het design van de auto staat ons sowieso wel aan: het drukke front met verticale roosters, de vierkante wielkasten en het horizontale dak maken van de compacte Jeep een potige verschijning. Dat er onder de motorkap een driecilindertje ligt met de inhoud van een pak melk, zie je er niet aan af. Misschien is melk niet de best gekozen dorstlesser voor deze stoere Jeep - whisky wordt soms ook in literflessen verkocht.

Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint

Grote spiegels, hoge zit

We testen de vernieuwde Renegade voor een week en elke keer als we 'm pakken, bevalt hij steeds een stukje beter. De grote buitenspiegels zijn een verademing: je ziet alles wat er naast en achter de auto gebeurt. En ondanks de forse A-stijlen kun je toch heel behoorlijk schuin opzij kijken, want de stijlen in de cabine worden naar de voorruit toe steeds smaller. De hoge zitpositie helpt daar ook bij.

Voorin is het ruimtegevoel riant, want de voorruit staat ver van je af, het dak is hoog en de cabine valt breed uit. Passagiers op de achterbank profiteren eveneens van de hoogte en de breedte, maar de beenruimte houdt niet over. Een verschuifbare bank zou een uitkomst zijn. Tien centimeter verder naar achteren alstublieft. Daarmee zou de bestuurder in de binnenspiegel naar drie blije koppies kijken. Maar helaas, de achterbank is niet verschuifbaar.

Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint
Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint

Lange veerwegen

Wat we tijdens de testweek enorm waarderen, zijn de lange veerwegen. De Renegade strijkt drempels glad alsof ze decoratief zijn, puur voor de sier. Toch is de Renegade geen buitengewoon comfortabele auto. Daarvoor is het onderstel te onrustig. Het vindt oneffenheden in het asfalt, waar ze op het oog niet zijn. Dat is vooral vermoeiend tijdens lange ritten. Daar staat tegenover dat het stil is in de cabine. Zelfs als we door code geel rijden, krijgen we weinig mee van het windgeweld dat zich afspeelt aan de buitenkant van de rechtopstaande voorruit.

Jeep Renegade met driecilinder

De Jeep Renegade 1.0T 120 pk mag dan geen rappe sprinter zijn, als je braaf meebeweegt met de rest van het verkeer heb je niets te klagen. Houd het toerental boven de 2000 tpm en de geblazen driecilinder doet goed zijn best. Daarbij laat hij een karakteristieke driecilinderroffel horen en dat is geen vervelend geluid, maar het past niet bij zo'n massieve automobiel. Geef ons een Fiat 500 die zo klinkt en we zouden het motorgeluid bestempelen als 'sportief' en 'enthousiasmerend', maar niet bij de Renegade.

Jeep Renegade 1.0T: De aanhouder wint

Prijzen vanaf 26.240 euro

De prijzen van de Jeep Renegade met driecilinder beginnen bij 26.240 euro en de Limited-versie waarin wij rijden kost 28.490 euro. Zou je die versie met de krachtigere 150 pk sterke viercilinder bestellen, dan betaal je 4000 euro meer. Het verbruik dat Jeep communiceert is nogal optimistisch: 5,9 l/100 km, zeg 1 op 17. Op de snelweg klokken wij 1 op 13,5 en zodra er meer stadsverkeer in de mix komt, daalt het verbruik naar 1 op 11,6. Dat is 8,6 liter per 100 kilometer! Zo worstelen we na een smakelijke week proefrijden toch met een rare nasmaak.

Oordeel over Jeep Renegade 1.0T 120 pk

Na een week proefrijden waarderen we de Jeep Renegade voor zijn stoere voorkomen, grote spiegels en dito knoppen en lange veerwegen waarmee drempels worden gladgestreken. De nieuwe driecilinder blinkt jammer genoeg niet uit in kracht of verbruik, maar hij is potig genoeg en houdt de Renegade betaalbaar. Mensen met lange benen lopen waarschijnlijk met grote passen om de Renegade heen, omdat ze zowel voor als achterin met hun stelten klungelen.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties