Bugatti Centodieci is sterker, maar langzamer dan een Chiron
Door een lek bij Bugatti maakten we vorige week al kennis met de Centodieci, maar nu is het doek er officieel af. Dit is een ode aan de Bugatti EB110, zoals je aan diverse stijlelementen kunt zien. Hij wordt in een oplage van tien stuks gebouwd en kost 8 miljoen euro, exclusief belastingen. En toch is de Centodieci al uitverkocht.
Met de La Voiture Noire greep Bugatti terug op de legendarische Atlantic. De Centodieci – dat 110 betekent – knipoogt het Frans-Duitse merk naar de EB110. Daarvan werden tussen 1991 en 1995 precies 139 geproduceerd. Het model werd aangedreven door een 3,5-liter V12 met vier turbo's en een vermogen van 560 pk. De latere EB110 Super Sport schopte het zelfs tot 612 pk.
Meer vermogen, minder snelheid
Met 1600 pk gaat de Centodieci daar flink overheen. Hij heeft dezelfde 8,0-liter W16 met vier turbo's als de Bugatti Chiron, maar dan met 100 pk meer. Desondanks is de Centodieci niet sneller op de sprint. Net als de Chiron gaat hij in 2,4 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid is begrensd op 380 km/h. De Chiron loopt pas bij 420 km/h in de limiter.
Klein hoefijzer
De tekenaars van de Centodieci hebben goed naar de EB110 Super Sport gekeken. Zo herkennen we de kleine hoefijzergrille, de kaasgaten op de flanken en de vaste achterspoiler. De diffuser van de Centodieci is immens, met daarin verwerkt twee dubbele uitlaatpijpen, die als pistoollopen naar achteren priemen.
Ruim 600 Seat Mii's
De prijs dan. Die is vastgesteld op 8 miljoen euro, exclusief belastingen, dus kun je je voorstellen dat daar in Nederland nog een sloot aan BTW en BPM bovenop komt. Om binnen de Volkswagen Group te blijven: je kunt 56 Porsche 911's kopen voor de prijs van één Centodieci. Of 333 Volkswagen Golfs. Of 603 Seat Mii's.