Nieuws

Weer Tesla-faal! Nieuwe Model X geleverd met verkeerde banden voor en achter

Weer een Tesla-faal! Nieuwe Tesla Model X geleverd met verkeerde banden voor en achter

Carrosseriedelen die niet goed aansluiten, oneffenheden in de lak, viezigheid op de stoelbekleding: als je een gloednieuwe Tesla in ontvangst neemt, weet je wat je kunt verwachten. De kwaliteitscontrole van de Amerikaanse fabrikant is dramatisch. Een paar weken berichtten we nog over een Tesla Model 3 die zónder remblokken werd geleverd. En nu hebben we weer zo'n bizar staaltje te pakken. Deze Tesla Model X werd afgeleverd op zomerbanden vóór en all-seasonbanden achter, van verschillende merken.

Ene Ethan Joseph betaalde 131.190 dollar (iets meer dan 120.000 euro) voor een nieuwe Tesla Model X Plaid. En voor dat bedrag mag je een kwaliteitsproduct verwachten: een volledig elektrische suv met een prachtig afgewerkt interieur en een smetteloze buitenkant.

Maar helaas, bij Tesla kun je daar niet van op aan. Ethan schrok van de Model X die hij kreeg en hij weigerde de auto in ontvangst te nemen. Er zaten krassen op de lak, vlekken op de stoelbekleding, carrosseriepanelen sloten niet op elkaar aan, de twee delen van de neerklapbare achterbank zaten niet op een lijn, en er waren nog veel meer problemen.

Tesla Model X Plaid op zomerbanden vóór en all-seasons achter

Het meest wonderlijke was echter dat de Tesla Model X Plaid vóór en achter op verschillende banden stond. Op de vooras had Tesla Michelin Latitude Sport 3-zomerbanden gemonteerd en op de achteras Continental CrossContact LX Sport-all-seasons. Nou en, denk je misschien, maar voor een 1020 pk en 1020 Nm sterke elektro-suv zijn goede banden erg belangrijk. 

Weer een Tesla-faal! Nieuwe Tesla Model X geleverd met verkeerde banden voor en achter
Weer een Tesla-faal! Nieuwe Tesla Model X geleverd met verkeerde banden voor en achter
Weer een Tesla-faal! Nieuwe Tesla Model X geleverd met verkeerde banden voor en achter

Zomerbanden en all-seasonbanden hebben afwijkende gripniveaus, zijn gemaakt van een andere rubbercompound en hebben verschillende profielen in het loopvlak. Een auto moet rondom op dezelfde band staan. Een opstelling zoals op deze Model X is absoluut niet veilig.

Eigenaar wil nieuwe auto, vanwege andere kwaliteitsproblemen

Tesla heeft aan eigenaar Ethan aangeboden het probleem kosteloos op te lossen. Niet gelijk, maar later, omdat kennelijk de correcte achterbanden (de Michelins) even niet op voorraad zijn. Ethan heeft dat aanbod niet geaccepteerd en wil een andere auto, gezien de verdere kwaliteitsproblemen met dit exemplaar. Die kan hij krijgen, maar pas in juli. Elf maanden na zijn order.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers