Tests

Keren op een euromunt: rijden met de Honda e

Keren op een euromunt: rijden met de Honda e

De officiële wereldpremière van de Honda e staat gepland voor de IAA in september. Maar wij mochten alvast een testrondje rijden met de elektrische knuffel-Japanner. Wordt dit dé stadsauto van de komende jaren?

Terwijl het design van de huidige Honda Civic nogal gemengde reacties oproept, is vrijwel iedereen enthousiast over de knuffelbare retrolijnen van de Honda e. Hij doet in de huidige pre-productiefase wat minder sterk denken aan de oer-Civic dan bij zijn showdebuut, toen hij nog Urban EV heette en nog twee portieren had. Toch heeft hij nog niets aan sympathie ingeboet. Pure autonostalgie.

Honda e heeft achterwielaandrijving

Technisch is er niets dat aan de oer-Civic doet denken. Niet alleen doordat de auto een elektromotor heeft, maar ook vanwege de lay-out van de aandrijflijn. De elektromotor zit namelijk niet vóór- maar achterin en drijft de achterwielen aan. Het in de wagenbodem verstopte accupakket heeft een capaciteit van 35,5 kW/h en bezorgt de auto een actieradius van 200 kilometer (WLTP). Dat is niet riant, maar Honda geeft aan dat de auto nadrukkelijk is ontwikkeld voor stadsgebruik. Dan is zo'n beperkte actieradius minder snel een probleem. Bovendien komen er bij exclusief stadsgebruik dankzij de tjdens het remmen opgewekte energie nog wel wat kilometers bij. Met een beetje geluk komt hij dan even ver op een acculading als de elektrische drieling van Volkswagen, Seat en Skoda. De 150 pk en 300 newtonmeter sterke elektromotor zorgt voor een honderdsprint van 8 seconden. Dat is in de stad niet relevant, de bliksemsnelle stoplichtsprintjes tot 50 km/h zijn dat des te meer. Lachen, gieren, zoemen!

Pirouettes maken met de Honda e

Doordat de voorwielen geen aandrijfkrachten hoeven te verwerken, kunnen ze tot wel 45 graden indraaien. Dat zorgt voor een onwaarschijnlijk kleine draaicirkel van nog geen 4,5 meter. Zo kun je bijna pirouettes maken; ideaal in smalle straatjes en op krappe parkeerplaatsen.

Ideale gewichtsverdeling

Maar de balletkunsten van de Honda e blijven niet beperkt tot rondjes draaien; ook een slalomdansje tussen pylonen kost geen enkele moeite. De onafhankelijke wielophanging rondom, de ideale gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt staan borg voor een kwikzilverige lichtvoetigheid. Het gaat met zo'n speels gemak, dat je je afvraagt wat 50 pk extra met deze stadsrakker zou doen. Overmoed ligt op de loer en wordt uiteindelijk afgeremd met een lichte neiging tot onderstuur.

Toekomst ontmoet verleden in Honda e

Terwijl de gladde buitenkant van de elektrische vierzitter vrij minimalistisch oogt, is het binnenin een en al verwennerij. De nostalgische houtfineerlook ademt 'seventies', de schermen 'timewarpen' je echter snel naar de 21ste eeuw. Ook de materialen zijn fraai en modern. Honda belooft allerlei handige apps en een bovengemiddeld gebruiksvriendelijke bediening.

Wat gaat de Honda e kosten?

De Honda e komt er in twee uitrustingsvarianten, maar wat die bieden, is vooralsnog onduidelijk. Op één ding na dan: de virtuele spiegels zijn standaard. Over de prijzen wil Honda nog weinig kwijt, maar het merk maakt al wel duidelijk dat het zich niet op de budgetbeluste massa richt. Mede daarom verwachten we dat je tussen de 35.000 en 40.000 euro voor een Honda e moet neertellen. Geïnteresseerden die in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië of Noorwegen wonen, kunnen al een Honda e reserveren, maar Nederlanders en Belgen moeten nog even geduld hebben.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Keren op een euromunt: rijden met de Honda e
Redactie
Door Redactie

Zoeken