Lachen joh! Bentley Bentayga S belooft laag brandstofverbruik
Een Bentley Bentayga drinkt als Oliver Reed in de green room van een talkshow. Maar toch doet Bentley net alsof zijn succesvolle suv al jaren bij de Anonieme Alcoholisten loopt. Het merk belooft dat de nieuwe Bentayga S "een indrukwekkend laag brandstofverbruik" heeft. En dat klopt ... als je het vergelijkt met het verbruik van de Exxon Valdez.
We begrijpen wel waarom ze bij Bentley vinden dat ze het moeten opschrijven. Want eigenlijk is een 2400 kilo wegende suv met een opgegeven verbruik van 1 op 8,7 natuurlijk niet meer van deze tijd. En dan hebben we nog maar over de Bentley Bentayga S, met een 4,0-liter V8 turbomotor. De twaalfcilindervariant is nog veel dorstiger.
Bentley Bentayga S gebaseerd op de V8
Hoe dan ook, niemand koopt een Bentley Bentayga omdat hij zo ijsbeervriendelijk is. Met de grote luxe-suv wil je laten zien dat je het gemaakt hebt. Dat je boven het Range Rover-plebs staat. Je kunt kiezen uit een Bentley Bentayga Hybrid (V6, 340 + 128 pk), Bentayga V8 (550 pk) en Bentayga Speed (W12, 635 pk). Deze nieuwe S-versie is gebaseerd op de V8.
Twinturbo achtcilinder met 550 pk
Hij heeft dezelfde 550 pk en 770 Nm en gaat eveneens in 4,5 seconden naar 100 km/h. Door de 300 km/h-grens breekt de Bentley Bentayga S nét niet. Bij 290 km/h houdt de grote vierwielaandrijver het voor gezien. De sportieve S-aanpassingen hebben allemaal te maken met het onderstel en de stuurinrichting.
Standaard met actieve rolstabilisatie
De Bentayga S is standaard voorzien van actieve rolstabilisatie, wat betekent dat hij in bochten niet (of nauwelijks) overhelt. Verder heeft zijn adaptieve onderstel nu een aangepaste Sport-modus, die zorgt voor een betere stuurrespons. Van buiten is de Bentley Bentayga S te herkennen aan zijn zwarte exterieurdetails, zijn 22-inch lichtmetalen wielen, zijn grotere achterspoiler en zijn dieper naar beneden doorgetrokken bumpers.