Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)

Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)

Iedereen naar de dealer van Jeep, want de plug-in hybride Renegade 4xe en Compass 4xe (2020) kunnen worden besteld! En dat zal de Jeep-liefhebber geruststellen. Beide stekkerende 4x4 hybrides voelen zich namelijk ook als een biggetje zo lekker in de modder.

Voor vierwielaandrijving waren de Nederlandse Jeep-liefhebbers de laatste tijd aangewezen op de peperdure Wrangler en de nog duurdere Grand Cherokee. Wanneer je op de weg om je heen kijkt, dan zie je zelden een Jeep-fan die zoveel geld aan een auto heeft willen besteden. De Jeep Renegade en Compass zijn een stuk beter te betalen, en ook dat is te zien. Van deze heel aardig verkopende compacte modellen stond (in Nederland althans) echter al enige tijd geen 4x4-versie meer in de prijslijst.

Elektromotor tussen de achterwielen

Daar komt nu verandering in, met de komst van de nieuwe Renegade 4xe en Compass 4xe. Al is die vierwielaandrijving heel anders van constructie dan bij de Wrangler, met al al zijn tussenbakken en assen en differentieels. De Renegade 4xe en Compass 4xe beschikken beide over de enkele maanden geleden gelanceerde 1,3-liter turbomotor, met naar keuze 130 pk of 180 pk. Met assistentie van een als hoogspanningsgenerator fungerende elektromotor, draagt deze zorg voor de aandrijving van de voorwielen. Tussen de achterwielen ligt een elektromotor die 60 pk en 250 Nm levert, waarmee beide auto's in aanmerking komen voor het 4x4-stempel. Of zoals Jeep het noemt: 4xe.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Ongeveer 50 kilometer

Het accupakket van beide auto's is gepositioneerd tussen de voorstoelen en onder de achterbank. De batterijen hebben een capaciteit van 11,4 kWh. Daarmee komen de Renegade en Compass in de 'full-electric model' ongeveer 50 kilometer ver. Jeep geeft een maximum laadvermogen op van 7,4 kW. De bestuurder heeft de keuze uit de rijprogramma's Hybrid (voor een optimaal vermogen en een minimaal benzineverbruik), Electric (volledig emissievrij) en E-Save (behoud van de batterijlading door overwegend op benzine te rijden). Ook de vrijgekomen remenergie wordt gebruikt om het accupakket bij te laden.

Offroad-programma's

Zowel de Renegade als de Compass beschikken in 4xe-variant over Jeep Selec-Terrain. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit diverse onroad- en offroadprogramma's, voor besneeuwde wegen, zand of modder en (op de Trailhawk) over rotspaden. In de 4WD-Lock modus levert de elektromotor tussen de achterwielen constant vermogen.

Drie verschillende uitvoeringen

Ten slotte de prijzen. De Jeep Renegade 4xe plug-in hybride komt vooralsnog in drie verschillende uitvoeringen naar Nederland. De Limited Business met 130 pk sterke benzinemotor kost 42.990 euro. De krachtigere 180 pk sterke motoruitvoering is beschikbaar als Trailhawk (43.990 euro) en als compleet uitgevoerde S (44.990 euro). Prijzen van de Compass 4xe beginnen bij 46.490 euro voor de Limited Business met 130 pk sterke benzinemotor. De Trailhawk is op 46.990 euro geprijsd en de meest luxueus uitgevoerde S-versie kost 47.990 euro.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Pluggen en ploegen: de Jeep Renegade en Compass 4xe plug-in hybride (2020)
Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties