Donder en bliksem: Lightyear 0, de Nederlandse auto op zonne-energie, nu al uit productie
Ken je die mop van de Lightyear 0 die de wereld ging veroveren? Dat deed-ie niet. Het bedrijf dat de auto produceert, is failliet, en er rolt geen 0 meer van de band.
Heel even keken we op de kalender, en toen naar buiten. Het is wel erg koud en donker voor een namiddag op 1 april. Want echt, we dachten dat Lightyear een grap maakte toen het aankondigde nu al te stoppen met de Lightyear 0. Nog geen twee maanden nadat-ie met veel bombarie in productie ging!
Alle ballen op de Lightyear 2
Lightyear wil zich volledig richten op de Lightyear 2, staat in het persbericht te lezen. Die zonne-auto moet minder dan 40.000 euro gaan kosten - een stuk minder dan de 250.000 euro die je voor de Lightyear 0 moest neertellen. Een auto op zonne-energie voor het volk, zou je kunnen zeggen. Al meer dan 40.000 mensen tekenden zich in voor een Lightyear 2, en die kwamen nog boven op de 20.000 orders die de wagenparkbeheerders al hadden gesloten.
Bijna failliet
Maar waarom dan stoppen met de Lightyear 0, waarvan sowieso maar 946 stuks zouden worden gebouwd? Je zou zeggen: bouw even door in de fabriek in het Finse Uusikaupinki en breng daarna de betaalbare zonne-auto naar het volk.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Dat heeft een financiële reden. Atlas Technologies, een dochteronderneming van Lightyear die verantwoordelijk is voor de productie van de Lightyear 0, vroeg maandag 23 januari surseance (uitstel) van betaling aan. Op donderdag 26 oktober werd de operationele tak van Lightyear vervolgens ook echt failliet verklaard.
CEO Lex Hoefsloot brengt de sombere boodschap desondanks zonnig: "We hopen de komende weken een aantal belangrijke investeringen af te ronden voor de Lightyear 2, een betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek." Verder stelt hij dat Lightyear waardevolle lessen heeft geleerd en dat het Nederlandse bedrijf er alles aan doet om de Lightyear 2 wél op tijd bij zijn klanten te brengen. Dat duurt overigens nog wel even, op z'n vroegst begin 2025 worden de eerste modellen afgeleverd.
Knauw in het vertrouwen in Lightyear
Maar of dit ook echt lukt? Wij zouden ons geld er niet meer op durven zetten, en zelfs de curator gaf aan dat de productie van de Lightyear 2 in gevaar is. De ruim 600 medewerkers van Lightyear zijn na het faillissement hun baan kwijt. Zoals de mensen die een Lightyear 0 hebben besteld, waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun centen ...
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.