Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit

Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit

Wat Ferrari kan, kan Lamborghini ook. Dat bewijst de Lamborghini Sián, een hybride supercar met 819 pk. Daarmee is de Sián de sterkste Lambo aller tijden!

Wees niet bang dat de Lamborghini Sián klinkt als een brave Toyota of Kia met hybride aandrijflijn. Want ondanks zijn milieu-ontlastende concept ligt er ook gewoon een vette V12 tussen de achteras en het interieur. Met 785 pk! Dat is sowieso al 15 pk meer dan de tot dusver sterkste Lambo, de Aventador SVJ, aan boord heeft. Maar alsof 785 pk nog niet genoeg was, voorzag Lamborghini de Sián ook nog van een elektrohulpje.

Topsnelheid Sián

Want naast het 6,5-liter metende benzinemonster, heeft de Sián ook een 48-volt elektromotor aan boord. Het naaimachientje is geïntegreerd in de transmissie en levert 34 pk. Dat brengt het systeemvermogen op 819 pk. Nu is een bak vermogen mooi, maar de vraag is natuurlijk wat je ermee doet. Nou, de Sián weet er wel weg mee. Volgens Lamborghini knalt de nieuwe macho in 2,8 tellen naar de 100 km/h en ligt de topsnelheid aan de gunstige kant van de 350 km/h. Daar kun je mee thuiskomen! Als er niet al te veel file staat, tenminste.

Lamborghini Sián is super efficiënt

Overigens betrekt de kleine elektromotor van de Sián zijn energie niet van een 'ordinaire' lithium-ion-batterij, maar van een vederlichte supercondensator. Samen met het regeneratieve remsysteem zorgt de supercondensator ook voor een zeer efficiënte terugwinning van de remenergie. Lamborghini claimt zelfs dat die 100 procent is.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Elektromotor zorgt voor powerboost Sian

Na elke remmanoeuvre staat de opgeslagen energie onmiddellijk weer ter beschikking voor een stevige powerboost. De Lamborghini Sián laat dan ook tussensprints zien waar een gemiddeld ruimteschip jaloers op is. Nou ja, de Italianen beweren dat het innovatieve hybridesysteem het maximum koppel de sprinttijden met ongeveer 10 procent verbeteren. Een positief bijeffect is dat de power mooi lineair wordt geleverd, wat de schakelmomenten en de algehele rijbeleving minder 'rukkerig' maakt.

Herkenbaar design Lamborghini Sián

Het hybride-concept mag dan nieuw zijn voor Lamborghini, op designgebied is de Sián nog altijd zeer herkenbaar als een product uit Sant'Agata Bolognese. De verwantschap met de aloude Countach en Diablo is onmiskenbaar, maar dan overgoten met een hypermoderne saus.

Jammer maar helaas

Het slechte nieuws: Lamborghini gaat maar 63 stuks van de Sián bouwen. Nog slechter nieuws: ze zijn alle 63 al verkocht. Dus laat die sneltoets van de Lamborghini-dealer maar met rust ... Wil je de Sián tóch in levenden lijve aanschouwen? Dan kun je vanaf volgende week terecht op de IAA in Frankfurt, waar de nieuwe supercar zijn publieksdebuut zal vieren. Dan kun je hem meteen vergelijken met dat andere Italiaanse hybridemonster: de Ferrari SF90 Stradale.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Lamborghini Sián: de sterkste Lambo ooit
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties