Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?

Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?

De tijden dat je een Audi Q7 met een 6,0-liter V12 TDI-motor kon bestellen, liggen ver achter ons en komen nooit meer terug. Als alternatief is er sinds 2016 de SQ7 TDI. Die motor leverde vóór de facelift 435 pk en 900 Nm, en doet dat nu nog steeds.

Want technisch is er eigenlijk weinig veranderd aan de SQ7 TDI. Met zijn indrukwekkende vermogen en monsterlijke koppel, sprint de 2245 kilogram zware kolos nog steeds in 4,8 seconden van stilstand naar 100 km/h. Zijn topsnelheid is naar oud gebruik afgeregeld op 250 km/h. Totaal irrelevant voor een model als de SQ7 TDI is zijn brandstofverbruik, maar Audi meldt het toch even: hij zou genoegen nemen met 7,4 liter op 100 kilometer (1 op 13,5).

Vierwielbesturing

De SQ7 TDI is voorzien van een achttraps automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Standaard krijgt hij onder andere een sportdifferentieel en vierwielbesturing mee. Optioneel is het Advanced Suspension-pakket met actieve rolstabilisatie, dat de SQ7 TDI in bochten zo goed als horizontaal houdt. De grote Audi is geschoeid met 20-inch lichtmetalen wielen, met daarachter stalen remschijven (koolstofkeramische exemplaren zijn een optie).

Plattere grille

Zoals gebruikelijk zijn de uiterlijke wijzigingen subtiel. Toch is de vernieuwde SQ7 TDI duidelijk te herkennen. Zijn grille is 'platter' dan die van zijn voorganger en ingevuld met verticale spijlen in plaats van horizontale. Daarbij zijn ook de koplampen en achterlichten anders getekend. Uiteraard onderscheidt de SQ7 TDI zich van andere Q7's met een sportiever ogende bodykit en vier uitlaten.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Nieuw dashboard

In het interieur vinden we misschien wel de grootste wijzigingen. Audi heeft het dashboard verregaand op de schop gegooid. De middenconsole loopt nu in de pas met andere nieuwe Audi's. Dat betekent dat het aantal knoppen behoorlijk is teruggebracht, ten faveure van schermen uiteraard. De SQ7 TDI heeft er twee, plus nog de Virtual Cockpit achter het stuur.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Wat is er eigenlijk anders aan de vernieuwde Audi SQ7 TDI?
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties