Nieuws

Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen

Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen

De Jaguar I-Pace was de bestverkochte auto van december. In januari borrelden de eerste berichten op over eigenaren die teleurgesteld zijn over de actieradius. “Jaguar belooft 470 kilometer, maar ik kom maar 300 kilometer ver,” was de strekking.

Dit zal niet de laatste keer zijn dat we zulke berichten lezen. Kopers van de Audi E-Tron en de Mercedes EQC wacht dezelfde 'teleurstelling'. Want als iemand een elektrische auto koopt, weet hij best dat hij moet stekkeren, maar niemand vertelt hem dat hij ook moet hoofdrekenen.

Actieradius Jaguar I-Pace in de praktijk

Als je leeft met een elektrische auto, komen allerlei getallen op je af. Zo heb je het stroomverbruik, de accucapaciteit en de laadsnelheid van de laadpaal thuis, op je werk of aan de snelweg.

Een rekenvoorbeeld: je rijdt in een Jaguar I-Pace met een accupakket van 90 kWh en ziet op het digitale instrumentarium dat hij 30 kWh per 100 kilometer verbruikt. Wat is je actieradius? Simpel: als 100 kilometer 30 kWh kost, en je hebt 90 kWh tot je beschikking, dan kun je 300 kilometer rijden.

Je kunt de som ook omdraaien: hoe zuinig moet je rijden om de beloofde 470 kilometer te halen? Welnu: je wilt 4,7 keer 100 kilometer rijden, dus je deelt 90 kWh door 4,7 en krijgt: 19,15 kWh/100 km. Hoe haal je dat? Het korte antwoord: langzamer rijden. Als je het op de snelweg iets rustiger aan doet, daalt het verbruik al snel van 30 kWh naar 25 à 27 kWh. Er zullen ook I-Pace-rijders zijn die veel in de stad en op provinciale wegen rijden, waardoor ze een verbruik halen van 20 kWh/100 km en de ophef niet snappen.

“Als je leeft met een elektrische auto, komen allerlei getallen op je af.”

Hoe lang duurt snelladen met de Jaguar I-Pace?

Hoofdrekenen komt ook van pas bij het snelladen. Bijvoorbeeld om uit te vogelen dat een snellader van 50 kWh (per uur) langer dan een uur nodig heeft om het accupakket van de I-Pace weer te vullen. Wie nu verschrikt berekent dat het laden van 90 kWh zelfs bijna twee uur duurt (want 90/50=1,8), heeft gelijk. Sterker nog, het kan nóg langer duren. Want als de accu voor 80 procent gevuld is, neemt de laadsnelheid af. Daarom moet je bij een snellader ook niet laden tot 100 procent, maar tot 80 procent. Het is zonde van de je tijd om te wachten op die laatste 20 procent.

130 km/h voor 240 kilometer

Dat verandert de som van de actieradius, want je vertrekt niet met 90 kWh, maar met 80 procent daarvan en dat is 72 kWh. Ga je weer 130 km/h en 30 kWh/100 km rijden, dan is na 240 kilometer de koek op (72/30=2,4 en dat keer 100). En dan gaan we ervan uit dat je de accu helemaal leegrijdt. Liever hanteer je een buffer van elke tientallen kilometers, zodat je niet schrikt van een bezette laadpaal of een onverwachte omleiding. Zo kan het dat een I-Pace-rijder die veel snelwegkilometers maakt, elke 200 kilometer moet stoppen voor een laadbeurt. Is dat schokkend? Niet als je hoofdrekent.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen
Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen
Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen
Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen
Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen
Column Jaguar I-Pace: stekkeren én hoofdrekenen
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot.
Lees meer »

Zoeken