In detail: de nieuwe Audi Q7

Na een lange periode van spyshots en een eerdere lekkage mogen we eindelijk officieel kennis maken met de gloednieuwe Audi Q7. Zodoende kunnen we naast de beelden nu ook alle beschikbare ins en outs van de tweede generatie Q7 voor je op een rij zetten.

Hoewel de officiële onthulling gepland staat voor NAIAS in Detroit heeft men in Ingolstadt alvast de eerste details en beelden vrijgegeven. Daaruit blijkt dat de nieuwe Audi Q7 een duidelijke evolutie van de eerste generatie is geworden. Het model loopt evenwel geheel in lijn met Audi's nieuwste familiegezicht. Iets wat duidelijk te zien is aan de met chroom omlijste grille die we bijvoorbeeld onlangs ook op de vernieuwde Q3 tegenkwamen. 
Belangrijkste nieuwsfeit aan de nieuwe Q7 is het zware dieet dat de kolos heeft ondergaan. Het model is maar liefst 325 kilogram afgevallen, waardoor het leeggewicht 'slechts' 1.970 kg in de schaal legt. Een knappe prestatie voor een ruim 5 meter lange en 1,97 meter brede SUV. Overigens is het model tegen de trend in niet gegroeid, maar juist iets gekrompen. De hoogte en wielbasis blijven echter wel grotendeels overeenkomen met zijn voorganger. Even terugkomend op het verloren gewicht van de Audi, dit is onder meer bereikt door het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals bijvoorbeeld aluminium. Daarnaast zorgt het nieuwe platform van de Q7 tevens voor een forse besparing op de weegschaal. 

Ruimte

Standaard wordt de Audi Q7 geleverd als vijfzitter, maar optioneel is een derde zitrij mogelijk. Voor de bagageruimte betekent dat kiezen tussen een kloeke 770 liter volume of 295 liter indien alle beschikbare zitplaatsen in gebruik zijn uiteraard. Klap je zowel de tweede, als de derde zitrij naar beneden dan is er maximaal 2.075 liter beschikbaar. 
Voor de inzittenden betekent de komst van de nieuwe generatie een fors toegenomen hoofdruimte. Zo is er voorin 23 mm meer leefruimte die uitloopt naar een additionele 41 mm achteraan. Overigens profiteren passagiers achterin tevens van 21 mm toegenomen beenruimte. 

Technologie

Als we het interieur nader bestuderen zien we een kakelvers dashboard met veel horizontale lijnen. Zo is er een optische illusie gecreëerd waardoor het lijkt alsof de ventilatieroosters doorlopen naar de rechterzijde. Ook zijn er een aanzienlijk lager aantal fysieke knoppen, wat de cabine overzichtelijker moet maken. Nieuw is de komst van de Bose speakers met 3D geluid. Niet goed genoeg? Kies dan voor een audiosysteem van Bang & Olufsen met 23 speakers. Tevens aanwezig is het Audi Virtual cockpit die het reguliere instrumentarium naar de eeuwige jachtvelden stuurt.
Nog meer beeldschermen gewenst? Bestel dan de Audi tablets voor de achterinzittenden die indien gewenst  gesynchroniseerd kunnen worden met smartphones van de passagiers. Deze synchronisatie geldt voor zowel Android als IOS ondersteunde systemen en geschiet respectievelijk middels Google Android Auto of Apple CarPlay.

Motoren

De nieuwe Q7 zal in eerste instantie geleverd gaan worden met een tweetal motoren. Beide zijn een stuk zuiniger dan die van het uitgaande model. Zo daalde het verbruik van de benzinevariant met 28% en werd er bij de dieselmotor een winstpercentage van 23 gerealiseerd. De benzinemotor betreft de 3.0 TFSI met 333 pk en 440 Nm. Dit vermogen snelt de bijna twee ton wegende SUV in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Zijn verbruik op papier is 7,7l/ 100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 179 g/km. De tweede aandrijflijn betreft de 3.0 TDI met een 272 pk sterke dieselmotor. De 600 Nm krachtige zescilinder sleurt de Q7 in slechts 6,3 seconden naar de 100 km/h. Het verbruik meet 5,7 l/ 100 km en de uitstoot bedraagt 149 g/km. In een later stadium komt dezelfde drieliter tevens beschikbaar met 218 pk en 500 Nm.

E-tron
Een potentiële leasetopper is de Q7 e-tron Quattro. Audi's eerste hybridediesel volgt vlot na de introductie van de reguliere Q7 en is 373 pk en 700 Nm krachtig. Deze waardes komen voort uit een 358 sterke dieselmotor en een elektromotor met 94 kW die in de achttraps transmissie is gebouwd. Door een efficiënte samenwerking van de aandrijflijn en de elektrische actieradius van 56 kilometer weet de Q7 een verbruik van slechts 1,7 l/100 km te realiseren. De bijbehorende uitstoot van 50 g/km zorgt ervoor dat hij in 2015 kan genieten van 7% bijtelling. 

Op de prijzen is het nog wachten, maar in Duitsland kost de Q7 minimaal € 61.000,-. Dit is ongeveer vijf mille duurder dan de huidige generatie. Leveringen beginnen in de zomer.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties