Overige

Remblokken en remschijven vervangen: hoe vaak moet je dat doen? En hoe doe je dat?

Remblokken en remschijven vervangen: hoe vaak moet je dat doen? En hoe doe je dat?

Dat jouw auto snel optrekt, is natuurlijk leuk. Maar dat-ie ook weer snel afremt, is van levensbelang. Weet je niet waar je op moet letten? Wij vertellen je wanneer remblokken en remschijven vervangen moeten worden. En ook hoe je dat doet.

Hoe werken schijfremmen?

Heel vroeger hadden alle auto's trommelremmen. De Citroën DS was in 1955 een van de eerste productiemodellen met schijfremmen op de vooras. Trommelremmen hebben als belangrijkste nadeel dat ze vrij snel remkracht verliezen als ze warm worden.

Op de achteras is dat minder van belang, omdat de voorremmen (nu dus altijd schijven) voor de meeste stopkracht zorgen. Op goedkopere auto’s en op sommige elektrische auto’s – zoals de Volkswagen ID.3 en ID.4 – worden achter daarom nog steeds trommelremmen gebruikt.

Schijfremmen werken met remblokken die met kracht tegen de remschijven worden gedrukt. Dit zorgt voor wrijving en dus voor vertraging. In oudere auto’s moet je stevig op het rempedaal trappen om af te remmen. Moderne auto’s hebben allemaal rembekrachtiging.

Wanneer moet je remblokken en/of remschijven vervangen?

Als de remblokken en/of remschijven versleten zijn, neemt de wrijving tussen de twee af. Merk je dat jouw auto niet meer zo goed en snel afremt als voorheen, dan is het verstandig om de remmen te (laten) controleren. Maar je kunt versleten schijfremmen ook als volgt herkennen:

  • Kijk naar de remschijven. Beginnen de remblokken een diep spoor te trekken in de schijven, dan is het waarschijnlijk tijd voor een vervangend setje;
  • Er zijn moderne auto’s die zelf de conditie van de remmen in de gaten houden en je op het dashboard een waarschuwing geven als de schijven zijn versleten;
  • Hoor je tijdens het remmen schurende geluiden (metaal op metaal), dan kan dat op slijtage duiden. Ook trillingen zijn een teken dat de schijven aan vervanging toe zijn;
  • Meestal zal jouw garage of dealer constateren dat de remmen niet meer toereikend zijn. Bijvoorbeeld tijdens de APK of een periodieke beurt.

Wat is de levensduur van remblokken en remschijven?

Dat is moeilijk om te zeggen. Gemiddeld gaan remschijven misschien 100.000 kilometer mee, maar als je een stevige rijstijl hebt, waarbij je veel, hard en abrupt afremt, dan kun je bij wijze van spreken ook na 50.000 kilometer al door je frictiemateriaal heen zijn.

Hoe vervang je zelf remblokken en remschijven?

Het is niet ingewikkeld om zelf de remblokken en remschijven van je auto te vervangen. Het enige waar je op moet letten, is dat je de juiste gereedschappen bij de hand hebt:

  • Krik om de auto om de auto op te tillen;
  • Sleutel om de wielbouten mee los te draaien;
  • Dopsleutelset met ratel of steeksleutels;
  • Schoonmaakdoeken;
  • Staalborstel;
  • Kopervet (keramische pasta).

Stap 1 – Verwijder het wiel

  • Draai de wielbouten eerst een slag los, voordat je de auto opkrikt;
  • Krik de auto op;
  • Draai nu de wielbouten helemaal los;
  • Verwijder het wiel.

Stap 2 – Schuif de remklauw van de remschijf af

  • Een remklauw zit over het algemeen met twee bouten vast;
  • Draai die los en haal de remklauw van de remschijf. Let op! De remklauw hoeft niet losgekoppeld te worden van de remslang.

Stap 3 – Zo haal je de remblokken uit de remklauw

  • Remblokken zijn eenvoudig uit de remklauw te halen. Soms zitten ze er gewoon los in. Soms zitten ze met clipjes vastgezet;

Stap 4 – Verwijder de remschijf

  • Het zou kunnen dat je de remschijf gewoon van de wielnaaf kunt halen. Vaak moet je nog een extra bout losdraaien;
  • Zit de remschijf een beetje vast. Tik er dan voorzichtig tegenaan met een hamer.

Stap 5 – Monteer de nieuwe remschijf

  • Is het een vuile boel achter de oude remschijf, of eromheen? Je kunt ervoor kiezen om het schoon te maken met een staalborstel;
  • Monteer de nieuwe remschijf op de wielnaaf en schroef hem vast.

Stap 6 – Zet de nieuwe remblokken in de remklauw

  • Zet de nieuwe remblokken in de remklauw (met of zonder montageclips);
  • Vet de delen die metaal raken in met kopervet en vergeet daarbij de geleidebussen waarover de remklauw beweegt niet. Invetten voorkomt het piepen van de remmen.

Stap 7 – Monteer de remklauw op de remschijf

  • Zet de remklauw weer terug op de remschijf en draai de bouten vast. Zit er een slijtindicator in de remblokken? Plug die dan in.

Stap 8 – Terugzetten van het wiel

  • Alles wat je deed om het wiel van de auto te halen, doe je nu in omgekeerde volgorde: wiel erop, bouten vast, krik omlaag en bouten nog wat extra aandraaien.

Stap 9 – Rijd een rondje en test de remmen

  • Heb je alle remmen vervangen die je wilde vervangen? Start dan de auto voor een testrondje;
  • Begin met voorzichtig remmen. Als dat goed gaat, kun harder gaan rijden en harder gaan remmen.

Informatie van: https://www.onderdelenshop24.com/remschijven-18, https://www.autohs.nl/blog/remschijven-en-remblokken-auto-vervangen

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken