Die klepspoiler had Alpina achterwege mogen laten, maar verder is de mondvolle B6 xDrive Bi-Turbo Gran Coupé een erg begeerlijke auto geworden. Hij is zelfs sneller dan de BMW M6.
Alpina is lekker aan de weg aan het timmeren. Dat kan ook haast niet anders
als de kruimels voor hun te bakken brood voor het oprapen liggen, zoveel gloednieuwe
modellen heeft BMW immers de afgelopen periode gelanceerd. Na de
B3 (op basis
van de 3-serie) en
twee B4’s (4-serie) is het nu de beurt aan een nieuwe B6 om
het podium te betreden. Hoe kan het ook anders dan in de royaal-blauwe kleurstelling en rustend
op de al evenzo kenmerkende multispaak-wielen en getalenteerd met een immens berg
koppel. Ook de nodige Alpina-badges ontbreken natuurlijk niet.
Sneller dan een M6
Met de BMW 650i
xDrive en z’n geblazen 4.4 liter V8 als basis ging Alpina aan de slag, om er
enige tijd later uiteindelijk 540 pk en 732 Nm uit te trekken. Dat
is niet zo veel als de
M6, maar dankzij vierwielaandrijving, een verder verfijnde
8-traps automaat en wat minder kilo’s, is de B6 Gran Coupé wel vlotter dan die
über-BMW. En niet eens een klein beetje. Van nul naar honderd kan in een
schamele 3,7 seconden voltrokken worden, vijf tienden sneller dan de M6 Gran Coupé. En
pieken doet de creatie van Alpina al evenzo kunstig, namelijk pas bij 320 km/h.
Maar dat, zoals we van een Alpina gewend zijn, wel in uiterste stilte.
Luidruchtige prestaties laat het bedrijf graag aan BMW M GmbH over.