Een rode T, D, en als het eventjes kon ook een rode I. Nog niet zo lang geleden was je met zo’n Golf helemaal het mannetje. Tegenwoordig halen de jongere autofanaten hun neus daarvoor op en dat is hun niet kwalijk te nemen wanneer Volkswagen zelf het voorzetje geeft, die vervolgens door tuners wordt ingekopt. Neem Abt Spotsline. Hun Golf R doet zomaar eventjes 265 km/h!
50 mille, zo'n 110.000
ouderwetse guldens, is nog altijd een smak geld. Maar wilde je vroeger binnen
de vijf seconden naar 100 km/h kunnen knallen en in de buurt komen van de
destijds nog magische grens van 300 km/h, dan had je hier bij lange na niet
genoeg aan. Minstens het dubbele moest je ervoor neertellen. Je zat dan ook nog
eens vervelend krap en moest je bagage thuislaten.
Koppelbeul
Dan heden. Met een beetje fanatieke ‘
spaarwil’ trakteer je jezelf op een
Volkswagen Golf die van alle gemakken is voorzien en, wanneer je daar zin in
hebt, gerenommeerde sportauto’s het leven zuur maakt. De
Golf R van Abt
Sportline is zo’n Golf. De tuner draait er z’n hand niet voor om om 370 pk uit
de 2.0 liter viercilinder te trekken. We hebben het
nog heldhaftiger gezien, maar Abt wint het – ten opzichte van B&B's Stage 1 – dan weer
op koppel. Tot 460 Nm komt het bedrijf. En dat naar eigen zonder
een aanslag te plegen op het gemiddelde brandstofverbruik af-fabriek. Waar gaat
dit heen?!
Racy
Uiteraard
ontbreekt een stylingpakket ook niet. Abt is er nog niet helemaal mee klaar
maar wil aan de hand van deze uit de computer komende renderings wel graag alvast
tonen waar het naartoe gaat met de stoerdoenerij. Op het programma staan zoal
een spoilerlip die aan de bestaande voorbumper gemonteerd kan worden, bredere
zij-skirts, een strip op de achterklep en een
racy dakspoiler. De wielen zijn van het type ER-C en zullen louter verkrijgbaar
zijn in de grotere maten.